”I framtiden har vi vecko-prenumerationer på e-handelsleveranser”

Det närmaste året ska PostNord placera ut minst 2500 paketskåp i Sverige. Företagets e-handels- och logistikchef Peter Hesslin tror att det kan bli ännu fler, men är samtidigt tveksam till om det verkligen är den långsiktiga lösningen. ”När varje svensk går ifrån att ta emot i genomsnitt två e-handlare paket i månaden till fyra-fem tror jag inte de kommer att vilja åka till ett ombud eller en box för att hämta varje paket. Jag tror man kommer vilja ha dem hem innanför sin dörr”. Det framkom i vår livesändning Pre D-Congress den 11 mars där han också svarade på frågor om varför PostNord lyckats så bra under 2020 och hur e-handelsleveranserna ska bli hållbara.

 


FILM: Peter Hesslin, chef eCommerce & Logistics på PostNord från livesändningen Pre D-Congress, 11 mars.

PostNord var en av Svensk Digital Handels partners som medverkade på Pre D-Congress den 11 mars. Under rubriken Konsten att vara en stabil aktör berättade Peter Hesslin att närmare samarbeten med e-handelsföretag kring prognoser och produktion var en viktig anledning till att de lyckades ställa om verksamheten så snabbt under 2020 och nå en hög kvalitet i sina leveranser trots väldigt kraftig volymtillväxt.

– Vi hade 300 dagar av Black Friday-volymer under 2020 och en av anledningarna till att vi klarade av att hantera det så bra var att vi lärt oss väldigt mycket av tidigare års Black Friday. Vi kunde dra nytta av de erfarenheterna och snabbt ställa om, samtidigt som vi hade en väldigt tight dialog med våra kunder, säger Peter Hesslin i intervjun.

Det nära samarbetet med e-handelsföretagen menar Peter är en avgörande framgångsfaktor för att lyckas även framöver.

– Någonstans måste ju logistiken facilitera e-handeln. E-handeln är ingenting utan logistiken och logistiken hade varit långt mycket mindre utan e-handeln. Därför måste vi vara ett och jobba tight med prognoser, produktion och affärsutveckling.

När det gäller affärsutveckling och kundupplevelser anser Peter att de största gemensamma förbättringspotentialerna ligger i checkouten och i ökad flexibilitet.

-Generellt tycker jag att man måste kunna vara mycket mer granulär i checkouten. Konsumenten måste kunna veta mer precist när en vara kommer att levereras. Och så måste vi lyckas öka flexibiliteten kring last mile. Blir du bjuden på middag vill du inte behöva tacka nej för att du bokat in en hemleverans. Du måste kunna styra om leveransen.

Den leveransform som kanske fått mest uppmärksamhet den senaste tiden är paketskåp. PostNord har idag ett 100-tal paketskåp i drift och de är i princip ständigt fulla. Fram till halvårsskiftet 2022 ska de ställa ut minst 2500 skåp, men Peter tror inte det räcker. Samtidigt är han tveksam till om paketskåp är den långsiktiga lösningen.

-Idag tar svensken emot i genomsnitt två paket i månaden. När vi tar emot 4-5 paket i månaden tror jag inte vi kommer att vilja gå till ett ombud eller en box för att hämta varje paket. Då kommer vi vilja få paket levererade enda in i hemmet, via digitala lås. Idag är det många som låter främmande personer städa våra hem i flera timmar, varför skulle vi då inte släppa in någon i ett par sekunder?

Men är det hållbart om varje svensk ska få 4-5 hemleveranser varje månad? Peter Hesslin tror att en möjlig utveckling är en veckoprenumeration på e-handelsleveranser.

-Det är ju mer hållbart att få alla sina e-handlade varor en gång i veckan istället för att vi ska köra till varje hushåll fem gånger i veckan. Sen kommer vi ju också elektrifiera vår fordonsflotta och de fossilfria leveranserna kommer att ta en större plats. Men det kräver ju inte bra en omställning av oss utan också alla som tillhandhåller bränslen, el och laddstationer.

Redan före pandemin, då tillväxten för e-handeln var 14-15% per år, framförde PostNord att antalet e-handelsrelaterade paket skulle fördubblas på fem år. Hur ska PostNord klara av att hantera en sådan ökning? Peter framhåller att man långt ifrån använder sin infrastruktur fullt ut idag. Få paket sorteras på dagtid och under helger, lördags- och söndagsleveranser är inte standard. Det finns en hel del utrymme kvar att växa inom existerande nätverk. Men framförallt ser han stora möjligheter i att intensifiera arbetet med att få e-handlare att minska andelen luft i paketen som levereras.

-Fortfarande är det mellan 30-40 % luft i alla sändningar vi kör omkring med. Nästan hälften av det som levereras hem och det som står på hyllorna hos postombuden är alltså luft. Med gemensamma krafter kan vi bara där öka kapaciteten rejält, avslutar Peter Hesslin.

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!