”I flexibla kundresor börjar allt med betalningen”

Elkjøp (Elgiganten i Sverige) hade en betalningsmiljö online och en annan offline vilket skapade utmaningar i att bygga en sömlös kundupplevelse. Tillsammans med Adyen har man nu utvecklat ett nytt betalningssätt som innebär en kundupplevelse som mer är i takt med vår tid Genom att erbjuda en mer flexibel kundresa har också tillväxten ökat rejält. I livesändningen Pre D-Congress den 11 mars samtalade Marius Bjørngaard Rødde, Head of Finance Development på Elkjøp Nordic och Joakim Olsson, Head of Account Management för Adyen för Norden & Baltikum, om hur man skapar bra ”unified commerce”.

Marius Bjørngaard Rødde, från Elkjøp anser att få ihop betalningslösningarna, och förena dem i en gemensam miljö, är den enskilt viktigaste området för ett företag som vill bli 100 procent omnichannel. När man väl fått ordning på hur man organiserar betalningarna kan man gå vidare med att finna lösningar på hur man kan organisera annat också. Företaget behöver vara omni-channel när det kommer till betalningar, även om resten av organisationen inte jobbar på det sättet till 100 % i början.

Elkjøp försöker nu göra kundresan helt sammanhängande oavsett var man börjar. Idag använder de Adyens In-stor lösning online i sin e-handel men tillsammans med Adyen har man även skapat en ny produkt som kallas Pay By Link. Den innebär att företaget skickar en länk till sina kunder som betalar via sin mobil eller dator.

– Pay By Link har hjälpt oss att skapa en ny kundupplevelse i en ny tid. Ett exempel är det vi kallar för Drive-by shopping. Kunden ringer butiken och gör en order, reservation online, eller via sms till våra anställda i lokala butiker. Kunden får en Pay By Link tillbaka och hen betalar, en av våra anställda går ut till parkeringen levererar produkten in i bilen. Väldigt säkert och kundvänligt och det här sättet att handla på växer starkt, säger Marius.

Ett annat exempel är Live Shopping där kunden får följa med en anställd digitalt genom butiken och därmed får samma service som hen skulle ha fått om hen hade varit där IRL. I slutet får kunden en Payment Link som hen betalar via, och väljer sedan hur hen vill ha varan levererad. Antingen på parkeringsplatsen från en av butikens anställda, hämta varan i en av deras Collective Store Lockers eller via hemleverans.

Payment Link är även till hjälp för Elkjøps kundtjänst då kunder ringer mer nu än före Covid, och dessutom shoppar mer över telefonen, mail eller chat. Det hjälper Elkjøp att vara mer agila när det kommer till att implementera nya betalningsmetoder utan speciell utveckling från Elkjøp sida.

Under 2021 kommer Elköp fortsätta med att förnya sina tekniska system både offline och online. Företaget har lärt sig mycket under året som gått och vill nu skapa ännu bättre kundupplevelser. De nya lösningar som utvecklats har varit framgångsrika och nu vill företaget förfina, bygga och finjustera dem för att bli ännu bättre. Men det viktigaste är att man har kapabiliteten att leverera i en föränderlig värld.

Lyssna på hela samtalet mellan Marius och Johan

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!