E-handelsplattformen har fått med profiler från både Kinnevik och H&M på tåget.

Den digitala klädbranschen fullkomligen kryllar av marknadsplatser som kränger allt från Adidas till Filippa K och Calvin Klein. Att slå sig in i branschen är onekligen en utmaning när aktörer som Amazon och Zalando äter en allt större bit av marknadskakan.

Det stockholmska e-handelsbolaget Seezona har ändå valt att satsa – men med en lite annan modell.

Istället för att sälja samma varumärken som alla andra har bolaget istället riktat in sig på att leta fram nya, lovande modedesigner som verkar i en prisklass över de stora kedjorna.

“Vi håller på att bygga Skandinaviens första marknadsplats för exklusivt mode. Vi blandar high-tech med high-fashion för att skapa en helt ny användarupplevelse”, säger Anna-Carina Helander, vd på Seezona.

Hon startade bolaget redan för fyra år sedan, tillsammans med Ana Krndija, men på torsdagen slår man på stora trumman och lanserar den helt nya plattformen. Vid lanseringen har man knutit till sig ett 70-tal olika designers.

“Vi har lagt fokus på ett helt eget produktsortiment så vi särskiljer oss från andra aktörer inom branschen. Vi handplockar designers globalt som ofta bara finns tillgängliga hos oss”, säger Anna-Carina Helander.

Kläderna man säljer är även i en lite annan prisklass än andra stora aktörer i e-handelsnischen. Snittpriset på plaggen i Seezonas affär ligger på 700 euro, alltså drygt 7.000 kronor.

Bolaget använder sig av en så kallad dropshipping-modell – det vill säga att kunderna får paket skickat till sig direkt från handlarna. Tanken är att kapa lager- och logistikkostnader genom att handlarna sköter det själva. Däremot tar Seezona hand om returerna.

“Plattformen är global från början så vi har valt att ta hand om returer för att göra det så enkelt som möjligt för handlarna men framförallt konsumenterna. På det viset kan kunden returnera produkterna som inte passade direkt till oss, istället för att behöva lista ut vad de olika märkenas egna returpolicy är”, säger Anna-Carina Helander.

Seezona är inget litet bygge. Idag har man 14 personer i teamet och bolaget har finansierats upp med 40 miljoner kronor från familjen Helander. Per Helander, Anna Helanders far, är privatinvesterare och har tidigare bland annat sålt balkongtillverkaren Wingroup till Ax:son Johnson-familjens riskkapitalbolag Nordstjernan. Köpeskillingen var då okänd.

Med sig i styrelsen har bolaget även fått tre stycken riktiga näringslivstoppar: Lena Patriksson Keller, styrelseledamot för H&M och grundare av bland annat PR-byrån Patriksson communication, Stefan Alexandersson, vd på Avida finans och tidigare vd på Collector bank samt Won-Suck Song, styrelseledamot i Kinneviks e-handelskoncern Global fashion group.

På toppen av de 40 miljonerna som investerats har Seezona dessutom förvärvat finska Stylewhile för 20 miljoner kronor, betalt med aktier. Det finska bolaget har byggt ett slags virtuellt provrum på nätet, som nu används av Seezona.

“Det är en väldigt innovativ och cool lösning som gör det enklare för kunderna att visualisera det man köper och få ned returerna”, säger Anna-Carina Herlander.

Till artikeln