Talarprogram D-Logistik i Göteborg
Håll utkik, programmet uppdateras löpande.
Håll utkik, programmet uppdateras löpande.
Per Ljungberg
VD
Snabbare, närmare och mer hållbara leveranser.
Snabbare, närmare och mer hållbara leveranser.
Konsumenterna vill ha snabba hemleveranser och förväntar sig att det sker mer hållbart. Går det att förena? Per Ljungberg har lett föreningen Svensk Digital Handels arbete med att utveckla ett nytt program för vad man vill se hända på den svenska marknaden för last mile de kommande åren. Utifrån aktuella konsumentmätningar och internationella trender inleder han D-logistik med att presentera det nya programmet.
Per Ljungberg är VD för Svensk Digital Handel.
Christoffer Börjesson
Chief Digital Officer
Fastighetsägarnas nya verklighet – en del av leveranskedjan.
Fastighetsägarnas nya verklighet – en del av leveranskedjan.
Presenteras av Svensk Digital Handel
Christoffer Börjesson är en mycket efterfrågad expert i den svenska fastighetsbranschen. Främst i relation till hur den digitala tidsåldern och dess utveckling påverkar affären inom detaljhandel, kontor, bostäder och alla transporter däremellan. Han analyserar och sprider både globala och lokala trender med insikter plus skapar flera samverkande projekt i sin roll som Chief Digital Officer vid Fastighetsägarna Stockholm.
Vilken roll har fastighetsbranschen när allt fler leveranser kommer till och in i stadsdelar och fastigheter? Hur kan fastighetsägare tillsammans med handeln samverka och skapa förutsättningar för att utlämningen blir kundgränssnittet man samverkar kring precis som i en butik?
Elin Härén
CFO
6 avgörande logistiktrender för att e-handlare ska kunna öka sin försäljning.
6 avgörande logistiktrender för att e-handlare ska kunna öka sin försäljning.
Last-mile delivery är mitt inne i ett paradigmskifte där konsumenten, och inte längre användaren, sätter villkoren för hur det ska ske. Vad vill konsumenten ha och hur påverkar det e-handlarens erbjudande i sin webshop? Vissa e-handlare ser detta som ökade kostnader medan vissa ser möjligheten i att använda sina leveranser som en konkurrensfördel.
Elin har efter 10 år i tillväxtbolag en stor erfarenhet av vad som krävs för att ta innovativa lösningar till marknaden. Från 2010 och 6 år framåt var hon med och drev utvecklingen av mobila betallösningar tillsammans med banker och kreditkortsbolag i Europa, Asien och Sydamerika och fick på nära håll se hur det i slutändan var konsumenterna som drev fram det användande som vi idag tar för givet. Idag har Elin en central roll på Airmee och ansvarar främst för att driva på en tillväxt av hållbar Last Mile vad gäller ekonomi, miljö och samhället i stort.
Thomas Garnesson
Managing Director, International Markets
International B2C delivery: the advantages of direct injection vs. hub massification.
International B2C delivery: the advantages of direct injection vs. hub massification.
‘Many e-commerce players send their parcels with the same carrier for all countries. Usually, the best offer (short delivery time, lowest price, good quality of service) is only reached with a combination of local champions. Using the advantages of direct injection vs. hub massification, as well as a unique platform, Seven Senders offers this ideal setup under only one contract.
Dedicated to international e-commerce, Thomas started his career at Kelkoo, acquired by Yahoo! in 2004, then at LeGuide, acquired by Lagardère in 2012. After four years at InPost, the world’s largest network of e-commerce lockers, he was appointed Managing Director of Seven Senders in France in June 2018, convinced of its huge potential on cross-border e-commerce delivery. Thomas is now addressing the Swedish, Danish and Dutch markets in addition.
Marek Rozycki
Managing Partner - CEP & E-commerce Last Mile Specialist
Understanding Amazon...means winning in the last mile!
Understanding Amazon...means winning in the last mile!
Presented by Svensk Digital Handel
Is Amazon keeping you up at night? Are you trying to work out if Amazon is a threat or the biggest thing that could happen to your business? Marek Różycki (Last Mile Experts) draws upon his experience as Amazon VP Logistics Europe and part of Amazon’s last mile start up team in this interactive seminar to help executives understand Amazon. Learn how Amazonian thinking can help your business work – or compete – with the world’s most successful e-commerce player.
Marek is Managing Partner at Last Mile Experts Ltd., a specialist courier express & parcel and e-commerce last mile consultancy. He has been industry advisor for several Private Equity Firms and advised a number of Postal operators on strategic projects.
He is non-executive Chairman in Future Aerial Innovations, a leading UK drone based survey and inspections company.
Has operated in various industries and geographic markets with a proven track record of success. Key focus over the last 15 years has been with courier/logistics start-ups, acquisitions and corporate turnarounds while managing a region of 14 business units spreading from the Baltic States to the Balkans.
Up until April 2015, Marek has been Vice-President, Amazon Logistics EU reporting to the Worldwide Vice-President.
Marcus Ramstrand
Head of Logistics
Snabba och hållbara leveranser – hur ska e-handlare möta kundernas krav?
Snabba och hållbara leveranser – hur ska e-handlare möta kundernas krav?
Presenteras av Svensk Digital Handel
När MEDS låg i startgroparna för cirka två år sedan var en sak tydlig: vi ska erbjuda den bästa kundupplevelsen. I det ingick självklart att vi skulle ha en leveransupplevelse som var något utöver det vanliga. Hur gjorde MEDS för att försöka tillgodose kundernas krav och hur ser framtiden ut?
Marcus började sin karriär som managementkonsult på Trinovo Consulting och sedermera Capgemini Consulting. Efter cirka 5 år som konsult bytte Marcus till Apotek Hjärtat där han jobbade som affärsutvecklare och sedan logistikchef på Apotek Hjärtats E-handel. Marcus ansvarar nu för MEDS logistik och tycker att det är awesome!
Ulf Hammarberg
Environmental Affairs
Vad händer hos transportföretag och transportinköpare? Betalningsvilja för miljösmarta erbjudanden.
Vad händer hos transportföretag och transportinköpare? Betalningsvilja för miljösmarta erbjudanden.
Viljan att ställa om – här och nu!
Initiativ & plattformar för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och andra typer av aktörer som vill göra Sverige fritt från fossila bränslen finns och är etablerade. Omställning till fossilfria transporter krävs ökat samarbete där alla deltar och tar sitt ansvar. Transporter är inte en isolerad del av samhället. DHL har sedan 15 år ett globalt miljöprogram som förutsätter samverkan med samtliga intressenter.
Ulf har 15 års erfarenhet från miljöeffektivisering av transporten inom flera bolag i DHL koncernen. Han är ansvarig för bolagets koordinering av säljbar fossilfri transport kapacitet såsom konkreta erbjudanden till e-handel i Sverige.
Jonas Jegerborn
VD
Vilken betydelse har leveransupplevelsen för kundernas val av nätbutik?
Vilken betydelse har leveransupplevelsen för kundernas val av nätbutik?
Jonas Jegerborn, VD på techbolaget Generic som hjälper många kunder med teknik och design av kommunikation inom både logistik och andra branscher. Med utgångspunkt i att bra kommunikation måste bygga på mottagarens villkor skapar Generic kundkommunikation som träffar rätt i en värld översvämmad av budskap. De flesta som arbetar med last-mile delivery vet vikten av just kommunikation, men har många frågeställningar kring hur denna skall designas för att få den att fungera som en konkurrensfördel och hur man når genom det ständiga bruset av meddelanden som vi nås av varje dag.
Generic presenterar en nyligen genomförd kundundersökning om slutkundens förväntan på leveransalternativ och kommunikation under pågående leverans.
På scenen finns också en av de mest tongivande namnen inom logistik just nu, Fredrik Svedberg, VD på Logtrade för att diskutera resultatet av undersökningen och kundernas förväntan på framtidens leveranser.
Fredrik Svedberg
VD
Vilken betydelse har leveransupplevelsen för kundernas val av nätbutik?
Vilken betydelse har leveransupplevelsen för kundernas val av nätbutik?
Generic presenterar en nyligen genomförd kundundersökning om slutkundens förväntan på leveransalternativ och kommunikation under pågående leverans.
På scenen tillsammans med Jonas från Generic, finns också en av de mest tongivande namnen inom logistik just nu, Fredrik Svedberg, VD på Logtrade, för att diskutera resultatet av undersökningen och kundernas förväntan på framtidens leveranser.
Mathias Parkhagen
Logistics & Supply Director
Svensk Digital Handel presenterar Mathias Parkhagen i samtal med Hilda Hultén
Svensk Digital Handel presenterar Mathias Parkhagen i samtal med Hilda Hultén
Om Mathias Parkhagen
Peter Hesslin
Head of e-Commerce & Logistics
Förpackningsresan “Nästan mer luft än vara i förpackningen”.
Förpackningsresan “Nästan mer luft än vara i förpackningen”.
Vi har en situation där det råder brist på transportkapacitet och miljö står högt på agendan, samtidigt transporterar vi mer luft än någonsin i våra nätverk. Vad gör vi åt det?
Peter har mångårig erfarenhet från logistikbranschen där han arbetat internationellt och nationellt. Peter har under dessa år varit med och vittnat förändringen och utvecklingen från klassisk retail till en mycket snabbväxande e-handel med allt vad det innebär. Peter har en passion för e-handel och framförallt till de logistiska utmaningar branscher står inför kopplat till sista milen och den kapacitet som kommer att behövas kommande år. Utöver detta är Peter också mycket engagerad i hållbarhetsfrågan samt socialt ansvarstagande.
Samuel Young
Head of ICAx at ICA Gruppen
Svensk Digital Handel presenterar ICAx
Svensk Digital Handel presenterar ICAx
Hilda Hultén
Chefredaktör
Dagens moderator
Dagens moderator
Hilda är chefredaktör för Intelligent Logistik, en ledande branschtidning som bevakar logistikområdet ur ett brett perspektiv. Hon har lång erfarenhet av att bevaka logistikbranschen och de trender som påverkar den – från globala handelstrender till vad som händer med logistikflödena när klassisk butikslogistik ersätts av digital handel och konsumentnära leveranser. Hon är en van moderator och kommer med stor nyfikenhet guida deltagare och föreläsare genom dagens späckade program.