Stora e-handelsplattformar får allt viktigare roll som kravställare på klädföretags hållbarhetsarbete

Nyligen meddelade flera globala e-handelsplattformar, som Zalando, Next och Asos, att de slutar sälja kläder från klädtillverkaren Boohoo efter avslöjande om bristande arbetsmiljö i företagets klädfabriker i Leicester.

Konsumenterna beräknas spendera 150 miljarder dollar på hållbara produkter fram till år 2021 och Covid-19 har inte dragit ner det intresset. Att fokusera på öppenhet i e-handel blir allt viktigare när millennials och Gen Z-ers möjlighet att spendera ökar. Yngre shoppare vill köpa från varumärken och företag som är öppna och engagerade i att göra en positiv social påverkan och röstar med plånboken.

Men även om konsumenter vill köpa hållbart är det svårt att göra det, särskilt online. Att hitta legitima miljö- och ingredienssäkerhetsdata – eller data över lag för den delen – online är utmanande. Och ofta är informationen som tillhandahålls komplicerad och svår att verifiera. Dagens kunder vill och förväntar sig att företag ska göra det lättare att hitta och förstå produktens miljöattribut online.

E-handeln är särskilt väl positionerad att leda marknaden för hållbara produkter framåt. Till skillnad från traditionell detaljhandel som är begränsad av hyllutrymme, kan onlineplattformar erbjuda flera sätt att locka till sig och engagera kunder genom att bygga ut hållbarhetshistorien för en produkt.

En handfull företag idag utnyttjar den möjlighet som e-handel ger för att svara på det ökade trycket från konsumenterna:

  • Skinfo – svensk oberoende aktör som arbetar med att öka transparensen inom kosmetikaindustrin.
  • Target i USA använder sin e-handel som den primära plattformen för sina “wellness-ikoner” som hjälper konsumenterna lätt att förstå en produkts miljö- och hälsoegenskaper.
  • Sephora marknadsför ”Clean at Sephora”, en sida som visar upp produkter som är fria från över femtio farliga ingredienser.
  • Unilever har tillkännagivit en ny klimatplan för att sätta utsläppsetiketter på sina 70 000 produkter.

Asos meddelade förra veckan att företaget nu tagit fram ett antal nya hållbarhetskriterier som alla tredjeparts-leverantörer måste leva upp till för att få sina kläder sålda via Asos e-handelsplattform. Zalando har redan tidigare meddelat att företaget kommer att införa obligatoriska hållbarhets-bedömningar för tredje part. Zalando, som säljer kläder från över 2 000 varumärken, uppger att de företag som inte klarar de nya kraven senast år 2023 kommer att tas bort från deras e-handelsplattform.

I brittisk media har det förts diskussioner om de stora e-handelsplattformarnas nya tuffare linje verkligen driver på hållbarhetsarbetet hos klädföretagen eller om det mest handlar om att skydda det egna varumärket. I debatten finns många likheter med den mångåriga diskussionen om huruvida investerare ska avyttra innehav eller arbeta med påverkansdialoger.


KÄLLOR:

 

forbes.com

aktuellhallbarhet.se

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!