Internet förändrar livsmedelshandeln i grunden. Den ökande e-handeln ställer nya krav på våra livsmedelsförpackningar. Nu presenterar Tetra Pak en färsk undersökning.

Det är Tetra Pak Index 2018 som presenteras och som visar hur internet och e-handel inte bara förändrar livsmedelshandel och logistik utan också skapar nya krav på hur vi förpackar livsmedel och vilken roll förpackningar har och får.

Förpackningar kommer att spela en viktig men annorlunda roll när nu e-handeln med livsmedel växer. Smart förpackningsteknik, med till exempel digitalt utskrivna koder, kommer att innebära nya möjligheter för e-handlare och varumärken, menar Tetra Pak.

– Uppgången i e-livsmedelshandeln innebär en stor möjlighet för livsmedels- och dryckesvarumärken, och förpackningen betyder mycket för deras framgång. I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten, säger Alexadre Carvahlo, director global marketing services hos Tetra Pak.

– Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år.

Tetra Pak Index 2018 är baserat på konsumentundersökningar i fem länder, en global studie av marknadssegmentering och intervjuer med e-handlare i USA, Europa och Kina, och syftar till att skapa insikter för livsmedels- och dryckesbranschen.

Till artikeln