E-barometern följer e-handelns utveckling

PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

 

53 % tillväxt för e-handeln under Q1

Dagligvaror och heminredning fortsätter att toppa tillväxtlistan och som förväntat präglas e-handelns omsättning under 2021 års första kvartal av coronapandemins järngrepp. Det var flera faktorer som samverkade för en stark e-handelstillväxt i flera branscher. Dessutom drevs försäljningen i modehandeln på ytterligare av både reaperiod och stora snömängder. Totalt sett landade tillväxten för e-handeln på 53 procent. Precis som tidigare under pandemin återfinns dagligvaruhandeln i topp med 128 procent i tillväxt.

Svenskarna fortsatte under kvartalet att tillbringa det mesta av sin tid i hemmet och spenderade därefter. Möbel- och heminredningshandeln slog tillväxtrekord och ökade med imponerande 81 procent. Framöver lär dock svenskarnas tid i och intresse för hemmet minska. Befolkningen vaccineras i snabb takt och alternativ konsumtion i form av restaurangbesök, aktiviteter och resor kommer förmodligen ta tillbaka andelar av konsumenternas plånböcker under senare halvan av året.

 

LADDA NER RAPPORTEN

Årsrapporten, 2020

Historisk tillväxt för e-handeln

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 40 % under helåret 2020

Handelns andel av den totala handeln ökade under 2020 från 11 procent till 14 procent. 2020 blev med andra ord året då e-handeln verkligen tog ett stort kliv framåt som köpkanal. För bara ett par år sedan hade det varit omöjligt för e-handeln att ersätta en så dramatisk nedgång som pandemin inneburit för den fysiska handeln.

Tidigare år har det varit betydligt vanligare att man som konsument gjort sitt senaste köp i en fysisk butik. Men under 2020 var det lika vanligt att man hade gjort sitt senaste köp online.

  • 85 % e-handlade i december
  • Året då de äldre började handla på nätet
  • Dagligvaror på nätet fördubblades

 

LADDA NER RAPPORTEN

November, 2020

E-handeln växte med 25 %*

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 25 %* i november

Fler svenskar e-handlade under november 2020 än under någon tidigare månad. Totalt växte e-handeln med 25 %* jämfört med november ifjol, enligt E-barometern.

  • E-handeln växte med 25 % i november, jämfört med samma månad 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
  • Andelen av befolkningen som e-handlade under november var 85 procent, den högsta andelen som hittills uppmätts.
  • Andelen av befolkningen som oroade sig för coronaviruset steg kraftigt under november, till 75 %, jämfört med 66 % i oktober.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

LADDA NER RAPPORTEN

Oktober, 2020

E-handeln växte med 33 % i oktober *

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 33 %* under andra kvartalet

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 33 % under oktober 2020, jämfört med samma månad 2019. Det innebär att tillväxten återigen är att betrakta som hög, efter att i september varit nere på en betydligt mer ”normal” nivå.

Hög e-handelstillväxt inför peak:

  • E-handelsköpen ökade med 33 %* i oktober.
  • Branscherna som ökar och minskar under corona.
  • Andelen som e-handlade steg igen i oktober.
  • Fortsatt lägre oro över kommande lågkonjunktur.

 

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

LADDA NER RAPPORTEN

Kvartal 3, 2020

E-handeln växte med 39 %

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 39 %

Rapporten visar tydligt att det kommer vara glesare med människor ute i de fysiska butikerna och handla julklappar i år. Och totalt sett kommer svenska konsumenter i genomsnitt köpa mindre julklappar, dels eftersom många har lite mindre pengar men också för att de flesta firar jul i mindre sällskap.

Dessutom kommer det att ske en kraftig förflyttning av julklappsköp till nätet. 62 procent av svenskarna (18–79 år) planerar att köpa minst en julklapp på nätet, jämfört med 56 procent 2019.

Redo för e-handelns stora högtid

  • E-handeln växte med 39 procent under Q3.
  • Stora skillnader i hur företagen hanterar coronapandemin.
  • Hemelektronikbranschen dominerar under Black Friday.
  • Företagen tror på julhandelsrekord på nätet.
  • Julklappshandeln på nätet går mot rekordförsäljning.
  • De äldre julklappsköparna på nätet ökar mest.

 

LADDA NER RAPPORTEN

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!