E-barometern följer e-handelns utveckling

PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

Överraskande stark e-handelstillväxt under Q2 2021

Förra året slog e-handeln alla försäljningsrekord. Alla branscher ökade sin e-handelsomsättning och många aktörer öppnade för e-handelsförsäljning på grund av coronapandemin och de konsekvenser den hade på den fysiska handeln Q2 var första gången vi mötte ett helt kvartal med fjolårets kraftiga pandemitillväxt.

Trots tuffa jämförelsetal växer e-handeln fortsatt kraftigt, upp 16 procent under Q2 2021. Dagligvaror håller fortsatt täten och fortsätter sin kraftiga tillväxt med en uppgång på 27 procent.

LADDA NER RAPPORTEN

Kvartal 2, 2021

Överraskande stark e-handelstillväxt under Q2 2022

Ladda ner rapporten
 

Överraskande stark e-handelstillväxt under Q2 2021

Förra året slog e-handeln alla försäljningsrekord. Alla branscher ökade sin e-handelsomsättning och många aktörer öppnade för e-handelsförsäljning på grund av coronapandemin och de konsekvenser den hade på den fysiska handeln. Q2 var första gången vi mötte ett helt kvartal med fjolårets kraftiga pandemitillväxt. Med ribban upplagd på rekordhöjd blev det mycket svårt för företagen att fortsätta prestera de extrema tillväxttal vi vant oss vid under det senaste året. Sett till förutsättningarna blev försäljningstillväxten om 16 procent ändå överraskande stark.

LADDA NER RAPPORTEN

Årsrapporten, 2020

Historisk tillväxt för e-handeln

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 40 % under helåret 2020

Handelns andel av den totala handeln ökade under 2020 från 11 procent till 14 procent. 2020 blev med andra ord året då e-handeln verkligen tog ett stort kliv framåt som köpkanal. För bara ett par år sedan hade det varit omöjligt för e-handeln att ersätta en så dramatisk nedgång som pandemin inneburit för den fysiska handeln.

Tidigare år har det varit betydligt vanligare att man som konsument gjort sitt senaste köp i en fysisk butik. Men under 2020 var det lika vanligt att man hade gjort sitt senaste köp online.

  • 85 % e-handlade i december
  • Året då de äldre började handla på nätet
  • Dagligvaror på nätet fördubblades

LADDA NER RAPPORTEN

November, 2020

E-handeln växte med 25 %*

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 25 %* i november

Fler svenskar e-handlade under november 2020 än under någon tidigare månad. Totalt växte e-handeln med 25 %* jämfört med november ifjol, enligt E-barometern.

  • E-handeln växte med 25 % i november, jämfört med samma månad 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
  • Andelen av befolkningen som e-handlade under november var 85 procent, den högsta andelen som hittills uppmätts.
  • Andelen av befolkningen som oroade sig för coronaviruset steg kraftigt under november, till 75 %, jämfört med 66 % i oktober.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

LADDA NER RAPPORTEN

Oktober, 2020

E-handeln växte med 33 % i oktober *

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 33 %* under andra kvartalet

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 33 % under oktober 2020, jämfört med samma månad 2019. Det innebär att tillväxten återigen är att betrakta som hög, efter att i september varit nere på en betydligt mer ”normal” nivå.

Hög e-handelstillväxt inför peak:

  • E-handelsköpen ökade med 33 %* i oktober.
  • Branscherna som ökar och minskar under corona.
  • Andelen som e-handlade steg igen i oktober.
  • Fortsatt lägre oro över kommande lågkonjunktur.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

LADDA NER RAPPORTEN

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!