”Det pågår en DTC-revolution vi bara sett början av”

All Blues är ett nytänkande smyckesmärke som tidigare främst sålt sina smycken, som tillverkas i Stockholm av återanvänt silver, via återförsäljare men satsar nu på att sälja direkt till konsument (DTC). Grundaren Jacob Skagge kallar säsongskollektionstänk ”forntida och ett stressat sätt som skapar överproduktion och pushar överkonsumtion”. Nu öppnar All Blues sin första fysiska butik mitt under pandemin. Varför berättade de på vår livesändning Pre D-Congress den 11 mars i år.

När Jacob Skragge startade All Blues tillsammans med sin kollega för tio år sedan existerade knappt Instagram och Shopify. På den tiden var framgångsfaktorn för att bygga att starkt modevarumärke att via återförsäljare komma in i ”rätt” varuhus och mindre nischade butiker runt om i världen – och att synas i ”rätt” magasin. Några år efter de startat All Blues kom de igång med sin egen e-handel och har sedan dess byggt upp en stark närvaro bra på Instagram. Nu mitt under pandemin har de valt att öppna en fysisk butik på en av de finaste gatorna i centrala Stockholm. Samtidigt har All Blues valt att halvera sina återförsäljare. De gamla affärsmodellerna förändras och pandemin påskyndar utvecklingen.

– När vi för tio år sedan startade All Blues fanns en väldigt tydlig modell för hur man skulle göra för att lyckas i den del av modebranschen som vi är en liten del av. Med Instagram och möjligheterna att sälja direkt till konsument har affärsmodellerna demokratiserats i rasande fart. Det pågår en DTC-revolution som vi bara sett första fasen av, säger Jacob Skragge, grundare av All Blues.

Jacob Skagge menar att möjligheten att fullt ut äga hur sitt varumärke exponeras, sina säljkanaler och kommunikationen mot kund skapar mer värdefulla och fina säljupplevelser. Många av bolagen som satsar på att sälja direkt till konsument väljer därför bort marknadsplatser som Amazon.

– Är man ”mass market average” ska man vara lite rädd för Amazon. Är man nischad däremot är frågan hur du kan bli mer nischad. Sen är Amazon fantastisk för att kunna nå ut till kunder. Men det är mer en fråga om marketing och det är därför Instagram och sociala medier varit så kraftfullt, fortsätter Jacob.

Säsongsdrivna kollektioner skapar överproduktion

Att skapa säsongskollektioner är inte All Blues väg att gå, man ville inte ta bort produkter man lagt ner mycket tid och kärlek på att formge.

– Våra kollektioner växer organiskt över tid, vi skapar en framåtrörelse. Det är dyrt att skapa nya kollektioner. Och det tar lång tid. Modellen med säsongskollektionsmodellen är en stressad modell som skapar överproduktion och pushar på överkonsumtion, menar Jacob Skragge.

Öppnar sin första fysiska butik mitt under pandemin

Klivet till att starta en fysisk butik, speciellt under en pandemi, är stort. Nu har All Blues öppnat sin första butik i centrala Stockholm. Det är ett sätt att bygga varumärket, Butiken säljer en produkt som grundarna vill att kunderna ska ha ett emotionellt värde till samtidigt som man vill skapa en upplevelse. Butiken är också en del i att visa upp All Blues varumärkesuniversum.

– Fysisk och digital handel hör ihop och jag tycker inte att man ska prata om dem som två separata saker. Kundresan är väldigt intressant då den kan komma från alla håll. Vi säljer en produkt som gärna ska provas och vi tror på det personliga mötet. Det är en del av vår dröm att skapa en ny typ av lyxprodukt. Jag tror folk förstår lite mer vad vi vill åstadkomma när man ser butiken, säger Jacob.

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!