Den digitala ekonomins globala rockstjärna

Hon har blivit en världskändis genom att granska och bötfälla digitala jättar. Margrethe Vestager, vice ordförande i EU-kommissionen, vill även i sin nya roll hålla tech-giganterna i strama tyglar.

– Välfungerande konkurrens gynnar handelsföretag som verkar från Sverige, säger Svensk Handels VD Karin Johansson. 

Det är vanligtvis väldigt långsökt att koppla ihop ordet rockstjärna med de relativt anonyma kommissionärerna som sitter i det ökänt fula högkvarteret i Bryssel. Men Margrethe Vestagers personlighet och offensiva framfart med bötesblocket har gjort henne till både folkets och medias kelgris – samt ett varumärke för hela EU-kommissionen.

Hon fanns bland annat på Times lista över världens 100 mest inflytelserika personer 2017.

I kampen mot kartellfusk och bolag som hämmar konkurrensen inom EU:s marknader har hon kallats för sådant som ”the world’s most famous regulator” och ”tax lady” (det sistnämna av Donald Trump).

Margrethe Vestager har nämligen gjort sådant som få, om ens någon, gjort tidigare:

  • Hon bötfällde Google på 60 miljarder kronor för missbruk av sin dominerande ställning med Android. Det handlade främst om att mobiltillverkarna tvingades att förinstallera Googles egna appar för bland annat shoppingtjänster.
  • När det kom fram att Facebook tillhandahållit missledande information gällande köpet av appen Whatsapp delade hon ut en bot på 110 miljoner euro.
  • För några år sedan krävde hon Apple på 136 miljarder kronor för hur bolaget konstruerat sin vinstbeskattning i Europa. Apple rasade men Margrethe Vestager vidhöll bara sin ståndpunkt – att den som gör affärer i Europa bör hålla sig till de europeiska spelreglerna.
  • I fjol hamnade även Amazon under luppen. EU-kommissionen fattade misstankar om att e-handelsjätten använde känslig data om e-handlare som finns på Amazons marknadsplats.

­– Jag har bestämt att noga granska Amazons affärsmetoder och dess dubbla roll som marknadsplats och detaljist, sade Margrethe Vestager i ett uttalande.

Den 5 mars talar hon på D-Congress.

– Vill man lyssna på den politiker som är den globala rockstjärnan när det gäller policy för den digitala ekonomin är det henne man ska lyssna på, säger Karin Johansson.

Med ansvar för digitaliseringsfrågorna inom EU tar hon ny sats för att behålla trycket mot stora aktörer. Bland annat vill hon begränsa Apples planer på att erövra marknaden för betallösningar.

– Vår åsikt är givetvis att en sund konkurrens och lika spelregler gynnar marknaden och handelsbolag som verkar från Sverige. För de som vill komma ut på en större marknad är det jättebra att ha en tillsyn som gör att konkurrensen fungerar och att handelshinder undanröjs, säger Karin Johansson.

Vilka andra frågor vill du se att hon driver?

– Nu har ju Vestagers chef Ursula von der Leyen sagt är att man ska titta på frågan om vilket ansvar plattformarna ska ha för sådant som man förmedlar eller säljer. Man får ju förvänta sig att det rör alla plattformar, och att då sådana som Wish ska ha ett ansvar för produkter som förmedlas vad gäller till exempel kemikalieinnehåll. Det ansvaret har man inte i dag som förmedlande plattform. Det kommer att vara en jättefråga som delvis hamnar på Vesteagers bord under mandatperioden.

EU-kommissionens digitala frågor

Det finns flera stora frågor som EU-kommisionen förväntas driva under 2020:

  • Det ska bli enklare för EU-företag att använda all big data som de genererar.
  • Investeringar i AI ska priorietras. Datadriven innovation ska användas för att skapa välmående i samhället.
  • Hårdare tag mot olagligt innehåll och hatkampanjer på plattformar som till exempel Facebook.
  • Skapa en inre marknad för cybersäkerhet med bland annat sådant som certifieringar
  • Det har också talats om att ta fram en digitaliseringsstrategi för små och medelstora företag.

Läs mer om D-Congress

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!