Delningstjänst skapar ny kundresa: ”Den bil-centrerade staden är ett utdaterat ideal”

Delningsekonomin har inte riktigt tagit fart i bilhandeln. Det är något som Volvo Car Mobility vill ändra på med sin tjänst som nu expanderar.

– Målet är att fler människor ska köra färre bilar, säger Therese Ahlström Brodowsky, vd för Volvo Car Mobility Sweden.

I höstas rullade Volvo ut bildelningstjänsten M och klev därmed in med ena benet i framtiden. Grundfilosofin är enkel: Tillgången till bil är viktigare än att själva ägandet.

Betyder detta att Volvo vill sluta att sälja bilar? Inte riktigt.

­– Men successivt inser människor att vi inte längre behöver äga saker som man används ytterst lite, som till exempel bilar som står still 95 procent av tiden. Det är då tjänster som M behöver finnas, en form av abonnemang där du endast betalar för tjänsten när du använder den, säger Therese Ahlström Brodowsky.

Om vi streamar musik och abonnerar på glasögon kan vi väl göra motsvarande med bilen, resonerar man på M.

Att ändra rotade beteenden är dock en hård nöt att knäcka.

– Vi vill få igång en beteendeförändring där vi som individer ifrågasätter våra egna beteenden och drivkrafter – och för att lyckas med det behöver vi leverera en produkt som lever upp till förväntan och allra helst överträffar den. Vi tror på kraften i delningsekonomin och att den är ett sätt att skapa en hållbar framtid. Jag har stort förtroende för den plattform som vi har utvecklat, säger Therese Ahlström Brodowsky.

Kärnan i tjänsten är en app som blir ”smartare” ju mer användaren interagerar med den. Ju mer input från kunderna, desto bättre kan produkten bli.

Ett enkelt exempel är att kunderna är beredda att gå max 500 meter för att komma åt en bil. Det betyder att stationernas lägen kan flyttas efter hand så att de ligger så nära så många som möjligt.

– Syftet med M är inte att tävla med andra miljövänliga transportmedel i innerstäderna som kollektivtrafik. I stället handlar det om att ge alternativ så att fler människor får mer utrymme att röra sig fritt, säger Therese Ahlström Brodowsky.

Vad kan e-handlare lära sig av detta?

– Att allt handlar om kundresan. Man har mycket att vinna på att gå på djupet med att förstå vad kunderna efterfrågar – i varje steg. Vi har lagt väldigt mycket energi på att koppla samman en sömlös digital upplevelse med en väldigt fysisk leverans där en fin och omhändertagen bil ska finnas på rätt plats, vara exakt det du förväntar dig och fungera utan några hack på vägen. Våra betyg– som ligger på mellan 4,8 och 4,9 av 5 – visar att vi är på rätt spår.

I dag finns M tillgängligt i Stockholm och Uppsala. I mars är det premiär i Göteborg och Malmö.

– Det känns fantastiskt roligt! Vi har också massor med samtal igång med städerna och framåtlutade företag som inser att smart bildelning är framtiden.

För det långsiktiga målet är att fler ska köra färre bilar – så att bilen minskar sitt avtryck i staden.

– Att ändra vår relation till bilen är en av de största utmaningar som världens städer står inför. Genom att utnyttja kraften i delningsekonomin finns alla förutsättningar att minska antalet bilar och skapa en hållbar framtid, säger Therese Ahlström Brodowsky.

Använder du själv M?

– Absolut, jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att tillgå bil. Jag vet att jag är en tuff kund med högt ställda krav, därför är det skönt att säga att jag verkligen tycker att M levererar.


Fakta/M

M står för: Movement.
Riktar sig till: Stadsbor, både konsumenter och företag.
Finns: I Stockholm och Uppsala med 230 stationer. I mars lanseras tjänsten i Göteborg och Malmö
Prisbild: Tre olika prisplaner: Lilla ­– utan fast avgift och 110 kr/timme, Lagom ­– 85 kr/timme och Stora – 60 kr/timme. Därtill 2 kr/km
Ingår i priset: Allt – bränsle, försäkring, trängselskatt, etc

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!