RevolutionRace vinnare av D-Award 2019

RevolutionRace var enligt deltagarna på D-Congress det företag i Sverige som bidrog mest till att driva den digitala handeln framåt under 2018.

RevolutionRace vinnare av D-Award 2019

RevolutionRace var enligt deltagarna på D-Congress det företag i Sverige som bidrog mest till att driva den digitala handeln framåt under 2018. Företaget fick flest röster bland de 2050 deltagarna på Nordens största event om digital handel, D-Congress, som idag utsåg vinnaren av Svensk Digital Handels nyinstiftade pris D-Award.

Inför D-Congress hade juryn till D-Award, Svensk Digital Handels föreningsstyrelse, nominerat tre företag till det nya priset; Desenio, iDeal Of Sweden och RevolutionRace. Sistnämnda fick flest röster av deltagarna på D-Congress och fick därmed Platina-utmärkelsen.

Vi vill med D-award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan. RevolutionRace har på kort tid rört om rejält i en konservativ bransch och utvecklat ett framgångskoncept där de involverar sina kunder i både produktutvecklingen och marknadsföring. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag. De är definitivt värdiga vinnare av D-Award 2019, säger Svensk Digital Handels och juryns ordförande Freddy Sobin.

Även Desenio och iDeal Of Sweden uppmärksammades på D-Congress och belönades med Guld-utmärkelse.

RevolutionRace vann Platina-utmärkelsen med följande motivering:

I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.

NOMINERADE FÖRETAG 2018

Desenio
Juryns motivering:

De senaste åren har det knappt gått att läsa en inredningsblogg eller ett inredningsmagasin utan att se en vägg med posters från Desenio. Med konceptet "trendy affordable art" har e-handelsraketen hittat sin nisch och tagit sin målgrupp, inredningsintresserade kvinnor mellan 18 och 35 år, med storm. Genom en välstrukturerad process lyckas de ständigt ligga rätt i tiden, engagera sin målgrupp i sociala medier och rulla ut sitt framgångskoncept på nya marknader. Och dessutom leverera både en fantastisk tillväxt och vinst.

Till hemsidan

iDeal Of Sweden
Juryns motivering:

Sedan starten i garaget i Norrköping 2012 har barndomsvännerna Joachim Lindström och Filip Ummer skapat ett modevarumärke som år efter år når en enastående internationell tillväxt med bibehållen lönsamhet. iDeal Of Sweden håller på att erövra världen genom ett genuint, strukturerat och tydligt varumärkesarbete via influensers i sociala medier. Med försäljning i tusentals fysiska butiker på världens alla kontinenter är iDeal Of Sweden även ett strålande exempel på hur företag med ursprung från digital handel driver utvecklingen av framtidens detaljhandel.

Till hemsidan

RevolutionRace
Juryns motivering:

I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.

Till hemsidan

Om D-Award

Nomineringsprocessen för att få fram de tre nominerade företagen inleddes i december 2018 via Svensk Digital Handels webbsida. Utifrån inkomna förslag valdes sex finalister ut av juryn*. Företaget DAYMAKER genomförde därefter i mystery shopping (under januari). Resultaten från mystery shopping i kombination med företagens ekonomiska resultat och juryns bedömning av hur väl företagen levde upp till prisets kriterier (se nedan) resulterade därefter i tre återstående kandidater.

Kriterier för D-Award

  • Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt
  • Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga
  • Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan

På D-Congress den 7 mars fick över 2000 deltagare chansen att rösta på en av de tre kandidaterna som sedan presenterades under en prisceremoni på D-Congress stora scen.

* Juryn består av styrelsen i Svensk Digital Handel