D-Award

Ett pris till e-handelsbolag som inspirerar och utvecklar den digitala handeln i Sverige.

Pris till årets digitala handel

D-Award utser det e-handelsföretag som har bidragit mest till att utveckla den digitala handeln i Sverige det gångna året. D-Award startades 2018 av Svensk Digital Handel och vinnaren utses varje år på D-Congress, Nordens största digitala retailevent.

Juryn består av styrelsen i Svensk Digital Handel som innefattar några av Sveriges mest erfarna e-handlare med Malin Winbom, COO på Svensk Handel, som juryordförande. Juryn nominerar tre företag utifrån satta kriterier. Allmänheten röstar digitalt på de nominerade fram till D-Congress den 28 oktober. På D-Congress röstar även besökarna, rösterna slås ihop och vinnaren presenteras under kvällens middag.

Vi lägger snart upp de tre nominerade e-handelsföretagen för D-Award 2021.
Håll utkik!!

Malin WinbomSvensk Digital Handels och juryns ordförande

“Vi vill med D-Award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan."

 

Vinnare 2020

SKINCITY

Motivering
 

Skincity – vinnare av D-Award 2020

Skincity är företaget i Sverige som bidrog mest till att driva den digitala handeln framåt 2019. Dom korades genom att juryn till D-Award, Svensk Digital Handels styrelse, nominerade Skincity tillsammans med två andra framgångsrika företag, Sneakersnstuff och Pierce. Och sedan röstade deltagarna på D-Congress den 5 mars 2020 fram sin favorit. Skincity prisades för sina stora framgångar, bl.a. när det gäller värderingsdriven handel.

Juryns motivering:

Skincity har bokstavligen talat tagit den diplomerade hudterapeuten online, skapat en kundupplevelse utöver det vanliga och varit lönsamma sedan starten 2011. Det är få som beställer från Skincity.se som inte nämner hur genomtänkt signaturpaketeringen är, något man nu kompletterat med en “basic wrapping”. Med ett purpose om att de förändrar liv driver de innovation inom digital hudvård.”

Skincity

Vinnare 2019

REVOLUTIONRACE

Motivering
 

RevolutionRace vinnare av D-Award 2019

RevolutionRace var enligt deltagarna på D-Congress den 7 mars 2019 det företag i Sverige som bidrog mest till att driva den digitala handeln framåt under 2018. Inför D-Congress hade juryn till D-Award,  Svensk Digital Handels styrelse, nominerat tre företag; Desenio, iDeal Of Sweden och RevolutionRace. Deltagarna på D-Congress röstade sedan fram sin favorit där det sistnämnda företaget fick flest röster och utsågs till vinnare av D-Award 2019.

Juryns motivering:

“I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.”

RevolutionRace

D-Award 2021Vilka företag letar vi efter?

Vissa varumärken inspirerar. Med små, enkla grepp, men med stor genomslagskraft. Genom sitt varma och effektiva tillmötesgående i supporten eller med en leverans som var både snabb, smidig, och snygg. Eller som skapat innovativa lösningar för att köpupplevelsen ska bli sömlös för dig som konsument. Varumärken som, i allt de gör, tänker ett steg längre för att påverka människors liv och världen vi lever i. Som integrerat det vi kallar ”purpose” eller ”higher value” som en viktig del i sina värderingar. Som lever det, både internt och externt. Dessa företag letar tävlingen D-Award efter.

Vad krävs för att bli nominerad?Minst ett av följande kriterier måste uppfyllas

→ Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt

→ Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga

→ Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan

→ Företaget ligger i framkant när det gäller värderingsstyrda affärer. Värderingarna genomsyrar hela företagets affär och är en del av vad varumärket står för.

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!