Årets e-handelsföretag och årets leverantör

Inet och Instabox vinnare av D-Award 2022

Inet vann, i hård konkurrens med Djerf Avenue och RugVista. Instabox blev vinnare i den nya kategorin Årets Leverantör, i konkurrens med Bambuser och Voyado.

Inet vann, i hård konkurrens med Djerf Avenue och RugVista, utmärkelsen D-Awards kategori Årets e-handelsföretag 2022 som delades ut av Svensk Digital Handel på D-Congress 28 april på Svenska Mässan i Göteborg.

Vi vill med D-Award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag och leverantörer till e-handeln som bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handeln på den internationella e-handelskartan, säger Svensk Digital Handels styrelseordförande och juryns ordförande Malin Winbom.

Vinnaren av Årets E-handelsföretag röstas fram av allmänheten, medan Årets Leverantör utses av juryn som utgörs av Svensk Digital Handels styrelse.

Se motiveringarna till 2022 års tre finalister i kategorin årets e-handelsföretag nedan.

Inet vinnare av D-Award 2022 i kategorin årets e-handelsföretag

Instabox vinnare av D-Award 2022 i kategorin årets leverantör

Årets leverantör 2022 – Instabox

D-Award utökades i år med ännu en kategori – Årets leverantör. Vi vill lyfta fram de leverantörer som genom innovationer och kundlösningar möjliggör för e-handelsföretag att skapa hållbara kundupplevelser utöver det vanliga. De som skapar förutsättningar för att vi tillsammans kan säkerställa att e-handel i Sverige ligger i framkant inom hållbarhet och innovation.

Instabox blev vinnare i den nya kategorin Årets Leverantör, i konkurrens med Bambuser och Voyado.

2022 års finalister till Årets leverantör – se motiveringarna nedan

Bambuser

Live shopping slog igenom på bred front i västvärlden under Coronapandemin, inte minst här i Sverige. Och den som visat vägen är Bambuser. På ett imponerande sätt bidrar de till att gränsen mellan online- och offlinehandel alltmer suddas ut och ger handlare förutsättningar att skapa kundupplevelser utöver det vanliga, inte bara i Sverige utan även internationellt.

Till Bambuser

Instabox

Svenska e-handelskonsumenter har de senaste åren äntligen fått möjlighet att välja leveranser som är snabba, nära och hållbara. Instabox har med sina innovativa kundlösningar brutit ny mark och därmed medverkat till att driva e-handeln i Sverige framåt. Med en tydlig hållbarhetsagenda, där de bland annat gått över till helt fossilfria drivmedel, visar de även vägen mot mer hållbara leveranser.

Till Instabox

Voyado

Lösningar som möjliggör mer personifierade och relevanta kundupplevelse som främjar lojalitet och återköp, är högt upp på de flesta e-handlares topplista. Voyado har utvecklat en kundlojalitetsplattform som inte bara är byggd för att göra varumärken lätta att älska – många svenska e-handelsföretag har också tagit Voyado till sitt hjärta.

Till Voyado

Vad är D-Award

D-Award utser det e-handelsföretag som har bidragit mest till att utveckla den e-handeln i Sverige det gångna året. D-Award startades 2019 av Svensk Digital Handel och vinnaren utses varje år på D-Congress, Sveriges största e-handelsevent.

Juryn består av styrelsen i Svensk Digital Handel med Malin Winbom, COO på Svensk Handel, som juryordförande. Juryn nominerar tre företag utifrån satta kriterier. Allmänheten röstar digitalt på de nominerade fram till D-Congress. Vinnaren presenteras på D-Congress middag.

Pris för årets e-handelsföretag och årets leverantör

D-Award

Vilka företag letar vi efter?

Vissa varumärken inspirerar. Med små, enkla grepp, men med stor genomslagskraft. Genom sitt varma och effektiva tillmötesgående i supporten eller med en leverans som var både snabb, smidig, och snygg. Eller som skapat innovativa lösningar för att köpupplevelsen ska bli sömlös för dig som konsument. Varumärken som, i allt de gör, tänker ett steg längre för att påverka människors liv och världen vi lever i. Som integrerat det vi kallar ”purpose” eller ”higher value” som en viktig del i sina värderingar. Som lever det, både internt och externt. Dessa företag letar tävlingen D-Award efter.

Vad krävs för att bli nominerad?

Minst ett av följande kriterier måste uppfyllas

→ Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt

→ Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga

→ Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan

→ Företaget ligger i framkant när det gäller värderingsstyrda affärer. Värderingarna genomsyrar hela företagets affär och är en del av vad varumärket står för.

VINNARE OCH NOMINERADE TIDIGARE ÅR

Vinnare 2021: CAIA Cosmetics

Nominerade: CAIA Cosmetics I Maya Delorez I Sellpy

Motivering

“Ett praktexempel på hur en influenser kan bygga ett eget och starkt varumärke utifrån engagemang och lojalitet inom sitt community. Ett av Europas snabbast växande skönhetsbolag med hög vinstmarginal”

Till CAIA Cosmetics

Vinnare 2020: Skincity

Nominerade: Skincity I Pierce I Sneakersnstuff

Motivering

“Skincity har bokstavligen talat tagit den diplomerade hudterapeuten online, skapat en kundupplevelse utöver det vanliga och varit lönsamma sedan starten 2011. Det är få som beställer från Skincity.se som inte nämner hur genomtänkt signaturpaketeringen är, något man nu kompletterat med en “basic wrapping”. Med ett purpose om att de förändrar liv driver de innovation inom digital hudvård.”

Till Skincity

Vinnare 2019: RevolutionRace

Nominerade: RevolutionRace I Desenio I Ideal of Sweden

Motivering

“I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.”

Till RevolutionRace

Läs mer om D-Congress