Färgglada och funktionella friluftskläder med bra passform och till ett rimligt pris. Idén som föddes på väg till Mount Everests basläger har blivit en framgångssaga för RevolutionRace från Borås. Nu är företaget nominerat till D-Award 2019.

Vilket företag har bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt i Sverige 2018?

RevolutionRace är ett av de tre nominerade företagen till det nyinstiftade priset D-Award som delas ut på D-Congress i Göteborg den 7 mars. Företaget grundades av Pernilla och Niklas Nyrensten 2014. Makarna har själva en aktiv livsstil och i samband med en vandring till Mount Everests basläger kom tanken på att ta fram egna, mer färgglada, friluftskläder med bättre passform.

– Jag hade själv svårt att hitta kläder som passade. Antingen var de alldeles för dyra eller så hade de för dålig passform. Men det var ingen som trodde på idén, så vi satsade allt vi hade – 300 000 kronor – och det blev startskottet till att köra igång, säger Pernilla Nyrensten, som är vd för RevolutionRace.

– I början satt vi hemma och jobbade i soffan med datorn i knäet. VI hade inte råd med ett kontor och det fanns inte pengar till något annat än produkter och marknadsföring.

All försäljning sker i företagets egna webbshop och genom att skippa mellanhänderna lyckas RevolutionRace hålla nere priserna samtidigt som man behåller kvaliteten. Dessutom har företaget mycket dialog med sina kunder, som genom de sociala kanalerna får komma med input på materialval, design och funktion.

–  En av de första frågorna vi ställde var: ”Vilken färg skulle ni vilja se i nästa kollektion?”. Det fick ett enormt genomslag, eftersom inget annat varumärke jobbade på det sättet. Kunderna tyckte det var coolt att äntligen få komma in och påverka.

I dag har RevolutionRace ett kontor på 1 000 kvadratmeter i centrala Borås och över 324 000 följare på Facebook.

– Från att sitta i tv-soffan till det här. Det är klart att man måste nypa sig i armen för att förstå att det är sant att vi har gjort den här resan, säger Pernilla Nyrensten.

Med det nyinstiftade priset D-Award vill Svensk Digital Handel lyfta fram de svenska företag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som bidrar till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan.

Förutom RevolutionRace är även iDeal Of Sweden och Desinio nominerade till D-Award.

Vinnaren utses av besökarna på D-Congress i Göteborg, den 7 mars.

Till RevolutionRace

Motivering:

I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag