Från garaget i Norrköping till en lönsam verksamhet med modeintresserade kunder över hela världen. iDeal Of Sweden är en svensk e-handelssuccé. Nu är företaget nominerat till D-Award 2019.

Vilket företag har bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt i Sverige 2018?

Med det nyinstiftade priset D-Award vill Svensk Digital Handel lyfta fram de svenska företag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som bidrar till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan.

Ett av de tre nominerade företagen är iDeal Of Sweden. Ett mode- och livsstilsföretag inriktat på mobilaccessoarer som grundades av barndomsvännerna Joachim Lindström och Filip Ummer, då 29 och 30 år gamla. De såg en möjlighet och en efterfrågan på marknaden att kombinera funktionella mobiltillbehör med mode.

– Efter något år omsatte de tre miljoner kronor. Nu kommer vi snart att nå miljarden, säger Nathalie Edström, social media manager på iDeal Of Sweden.

Förutom försäljningen i de digitala kanalerna – 16 lokala e-butiker som är översatta till de aktuella språken och jobbar med egen marknadsföring – har iDeal Of Sweden även kompletterat med försäljning i fysiska butiker.

Sociala medier har också varit en viktig ingrediens i framgångssagan bakom iDeal Of Sweden som i dag har 379 000 följare på Instagram och 230 000 följare på Facebook. Dessutom jobbar företaget strategiskt och aktivt med influencer marketing och samarbetar med profiler från hela världen.

– I dag har vi 20 medarbetare som jobbar med influencer marketing världen över och vi har ett register på 50 000 profiler som vi jobbar med. De promotar våra produkter i sina sociala medier och vi driver in försäljning på det sättet.

– Fler och fler företag förstår att man behöver hoppa på det här tåget och det är verkligen därför vi har lyckats, säger Nathalie Edström.

Med det nyinstiftade priset D-Award vill Svensk Digital Handel lyfta fram de svenska företag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som bidrar till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan.

Förutom iDeal Of Sweden är även Desenio och RevolutionRace nominerade till D-Award.

Vinnaren utses av besökarna på D-Congress i Göteborg, den 7 mars.

Till IDEAL OF SWEDEN

Motivering:

Sedan starten i garaget i Norrköping 2013 har barndomsvännerna Joachim Lindström och Filip Ummer skapat ett modevarumärke som år efter år når en enastående internationell tillväxt med bibehållen lönsamhet. iDeal Of Sweden håller på att erövra världen genom ett genuint, strukturerat och tydligt varumärkesarbete via influensers i sociala medier. Med försäljning i tusentals fysiska butiker på världens alla kontinenter är iDeal Of Sweden även ett strålande exempel på hur företag med ursprung från digital handel driver utvecklingen av framtidens detaljhandel.