”Trendy affordable art” är en global succé som har gjort Desenio till en resultatmaskin med försäljning i fler än 30 länder över hela världen. Allt hanterat från kontoret i Stockholm. Nu är företaget nominerat till D-Award 2019.

Vilket företag har bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt i Sverige 2018?

Desenio är ett av de tre nominerade företagen till det nyinstiftade priset D-Award som delas ut på D-Congress i Göteborg den 7 mars. Företaget grundades 2009 och var till en början inriktat på att sälja ljuddämpande tavlor. 2014 ändrades inriktningen till att sälja posters och prints och idag är Desenio ett av de mest lönsamma svenska e-handelsföretagen sett till omsättning.

Målgruppen är tydligt definierad; inredningsintresserade kvinnor mellan 18 och 35 år, vilket också är en del av hemligheten.

– Vi brukar sammanfatta det vi gör med ”trendy affordable art”. Vi kommer ut med mellan 150 och 200 nya motiv varje månad. Men vi breddar inte så mycket utan vi håller oss till en väl definierad målgrupp. Däremot rullar vi ut geografiskt väldigt stort, säger vd Fredrik Palm.

Desenio samarbetar också med olika profiler som sedan marknadsför deras produkter i sina egna sociala kanaler. Dialogen med kunderna är också ständigt pågående.

– Det stämmer verkligen som de flesta startups brukar prata om – att det är så viktigt att komma igång och börja sälja. Då får vi också feedback från kunderna. Sen kan vi rätta till lite grann efter vägen och ständigt förbättra och justera allt från logistik till val av motiv och hur sajten fungerar.

I dag finns Desenio på ett trettiotal olika marknader över hela världen.

– Tricket är att uppfattas som lokala på varje marknad. Fortfarande känns det tryggare att handla av någon när man betalar i sitt lands valuta och där sajten är på landets språk och så vidare, säger Fredrik Palm.

Med det nyinstiftade priset D-Award vill Svensk Digital Handel lyfta fram de svenska företag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som bidrar till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan.

Förutom Desenio är även iDeal Of Sweden och RevolutionRace nominerade till D-Award.

Vinnaren utses av besökarna på D-Congress i Göteborg, den 7 mars.

Till Desenio

Motivering:

De senaste åren har det knappt gått att läsa en inredningsblogg eller ett inredningsmagasin utan att se en vägg med posters från Desenio. Med konceptet ”trendy affordable art” har e-handelsraketen hittat sin nisch och tagit sin målgrupp, inredningsintresserade kvinnor mellan 18 och 35 år, med storm. Genom en välstrukturerad process lyckas de ständigt ligga rätt i tiden, engagera sin målgrupp i sociala medier och rulla ut sitt framgångskoncept på nya marknader. Och dessutom leverera både en fantastisk tillväxt och vinst.