Vilket företag har bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt i Sverige 2018?

D-Award är ett nyinstiftat pris från Svensk Digital Handel. De nominerade företagen Desenio, iDeal Of Sweden och RevolutionRace har valts ut av en jury bestående av Svensk Digital Handels styrelse och vinnaren utses av deltagarna på D-Congress i Göteborg den 7 mars.

D-Award har instiftats för att uppmärksamma de svenska företag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som bidrar till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan.

Se filmen om de nominerade till D-Award

 

Desenio
Juryns motivering:

De senaste åren har det knappt gått att läsa en inredningsblogg eller ett inredningsmagasin utan att se en vägg med posters från Desenio. Med konceptet "trendy affordable art" har e-handelsraketen hittat sin nisch och tagit sin målgrupp, inredningsintresserade kvinnor mellan 18 och 35 år, med storm. Genom en välstrukturerad process lyckas de ständigt ligga rätt i tiden, engagera sin målgrupp i sociala medier och rulla ut sitt framgångskoncept på nya marknader. Och dessutom leverera både en fantastisk tillväxt och vinst.

Till Desenio

iDeal Of Sweden
Juryns motivering:

Sedan starten i garaget i Norrköping 2012 har barndomsvännerna Joachim Lindström och Filip Ummer skapat ett modevarumärke som år efter år når en enastående internationell tillväxt med bibehållen lönsamhet. iDeal Of Sweden håller på att erövra världen genom ett genuint, strukturerat och tydligt varumärkesarbete via influensers i sociala medier. Med försäljning i tusentals fysiska butiker på världens alla kontinenter är iDeal Of Sweden även ett strålande exempel på hur företag med ursprung från digital handel driver utvecklingen av framtidens detaljhandel.

Till iDeal Of Sweden

RevolutionRace
Juryns motivering:

I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.

Till RevolutionRace

Om D-Award 2019

Nomineringsprocessen för att få fram de tre nominerade företagen inleddes i december 2018 via Svensk Digital Handels webbsida. Utifrån inkomna förslag valdes sex finalister ut av juryn*. Företaget DAYMAKER –  genomförde därefter i mystery shopping (under januari). Resultaten från mystery shopping i kombination med företagens ekonomiska resultat och juryns bedömning av hur väl företagen levde upp till prisets kriterier** resulterade därefter i tre återstående kandidater.

På D-Congress den 7 mars får de ca 2000 deltagarna rösta på en av de tre kandidaterna och där presenteras även vinnaren.

* Juryn består av styrelsen i Svensk Digital Handel

Vinnaren av D-Award 2019 ska leva upp till minst ett utav nedanstående kriterier

  • Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt
  • Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga
  • Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan