RevolutionRace vinnare av D-Award 2019

RevolutionRace var enligt deltagarna på D-Congress det företag i Sverige som bidrog mest till att driva den digitala handeln framåt under 2018.

Företaget fick flest röster bland de 2050 deltagarna på Nordens största event om digital handel, D-Congress, som idag utsåg vinnaren av Svensk Digital Handels nyinstiftade pris D-Award.

Inför D-Congress hade juryn till D-Award, Svensk Digital Handels föreningsstyrelse, nominerat tre företag till det nya priset; Desenio, iDeal Of Sweden och RevolutionRace. RevolutionRace fick flest röster av deltagarna på D-Congress och fick därmed Platina-utmärkelsen.

Vi vill med D-award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan. RevolutionRace har på kort tid rört om rejält i en konservativ bransch och utvecklat ett framgångskoncept där de involverar sina kunder i både produktutvecklingen och marknadsföring. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag. De är definitivt värdiga vinnare av D-Award 2019, säger Svensk Digital Handels och juryns ordförande Freddy Sobin.

Även Desenio och iDeal Of Sweden uppmärksammades på D-Congress och belönades med Guld-utmärkelse.

RevolutionRace vann Platina-utmärkelsen med följande motivering:

I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag

Om D-Award 2019

Nomineringsprocessen för att få fram de tre nominerade företagen inleddes i december 2018 via Svensk Digital Handels webbsida. Utifrån inkomna förslag valdes sex finalister ut av juryn*. Företaget DAYMAKER genomförde därefter i mystery shopping (under januari). Resultaten från mystery shopping i kombination med företagens ekonomiska resultat och juryns bedömning av hur väl företagen levde upp till prisets kriterier** resulterade därefter i tre återstående kandidater.

På D-Congress den 7 mars fick de 2050 deltagarna rösta på en av de tre kandidaterna som sedan presenterades under en prisceremoni på D-Congress stora scen.

*Juryn består av Svensk Digital Handels styrelse:

  • Freddy Sobin, VD, Kicks
  • Cathrin Folkesson, Affärsområdesdirektör Online, Coop
  • Tomas Kull, Grundare och VD, Mathem
  • Linn Tagesson, Medgrundare, Babyshop Group
  • Paul Fischbein, Medgrundare och Styrelseorförande Hemmy
  • Fredrik Person, Head of online, Stadium
  • Hans Ohlsson, Koncernchef, Ellos Group
  • Joakim Eskilsson, Head of Customer Service, H&M Group
  • Therese Reutersvärd, Head of Digital, Arla Foods

** Kriterier för D-Award:

Vinnaren av D-Award 2019 ska leva upp till minst ett utav nedanstående kriterier

  • Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt
  • Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga
  • Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan

För mer information kontakta 

Per Ljungberg
VD
Svensk Digital Handel
+46 702 366200

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!