Claes Ohlsons plan för att behålla sina butiker – och växa digitalt

Hemfixarkedjan Clas Ohlson ingår ett samarbete med budfirman Budbee. Bolaget vill utöka sin e-handel men räds samtidigt inte den så kallade ”butiksdöden”.

En av Clas Ohlsons viktigaste utmaningar är att utveckla onlineaffären, som i dagsläget står för 3,5 procent av bolagets omsättning.

På sikt är målet att erbjuda hemleverans till kund samma dag som beställningen görs. Ett strategiskt samarbete har inletts med budfirman Budbee vilket kan ses som en konkurrent till samarbetet med Mathem, men också ett komplement, enligt Lotta Lyrå, vd på Clas Ohlson.

Hemfixarkedjan räds samtidigt inte den så kallade ”butiksdöden”. Bolaget kommer inte att stänga en massa butiker utan tänker istället att omförhandla butikskontrakt för att parera det förändrade köpbeteendet där kunder handlar mer på nätet.

TILL ARTIKELN