China going global: AI och investeringar

Den som vill ha koll på det senaste bör vända blicken mot Kina.

Linda Li från riskkapitalbolaget Vickers Venture Partners och AI-utvecklaren Nicholas Young samtalar om landets unika innovationsklimat och vilka lärdomar resten av världen kan dra av landet i öst.

Den kinesiska marknaden är en av världens största, mycket tack vare sin stora befolkning men också på grund av den data som ligger till grund för nya tekniska lösningar inom till exempel AI. Sedan 2005 har riskkapitalisten Linda Li investerat i kinesiska techbolag och vet vilka strategier som fungerar för att bli framgångsrik med hjälp av, artificiell intelligens, AI.

Förbättring av service med hjälp av AI får allt större genomslag på den kinesiska marknaden. Men för att nya teknologier ska vara användbara måste de också kopplas till konsumentbeteende, säger Linda Li.

Linda Li tar upp exemplet med en ny tjänst som går ut på att identifiera föremål med hjälp av sin telefon. Tjänsten ska fungera som hjälpmedel för att hitta alternativa produkter, eller liknande produkter till bättre priser.

Tekniken fungerar jättebra, problemet är att det inte är så människor shoppar. Oftast vet jag ju mycket väl vilken butik jag befinner mig i och behöver inte hjälp att identifiera produkten. Och om jag till exempel hittar en klänning jag gillar kan jag lika gärna kolla prislappen, säger Linda Li.

Insikter om konsumentens behov omsatt till data är avgörande när AI ska bli en del av strategin. Därför är det också viktigt att skapa en infrastruktur för data som fungerar och knyter samman alla delar av verksamheten.

Du måste ha en företagsstruktur där alla delar jobbar mot samma mål. Annars är det som att ha en tjusig bil utan bensin. Du kan ha de bästa förutsättningarna och den senaste tekniken, men om du inte kan koppla den till din övergripande affärsverksamhet så är den värdelös, säger AI-utvecklaren Nicholas Young.

Nicholas Young är en av dem som gått i bräschen för att inkorporera AI som en del av affärsidén.

Fördelen med att utveckla AI som en del av ett företag är att du hela tiden kan testa tekniken mot verkligheten, säger Nicholas Young.

Spaning:

Linda Li och Nicholas Young ser båda stora möjligheter för nya genombrott inom AI på den kinesiska marknaden. Den gemensamma nämnaren är innovationer som på olika sätt förbättrar eller underlättar vardagen för människor i Kina och världen. Som hushållsnära tjänster och teknik som kan hjälpa till med omvårdnad, stimulans och säkerhet i början och slutet av livet.

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!