Certifieringen Trygg E-handel uppdateras för att hjälpa e-handlare fokusera mer på affären.

Varannan konsument som känner till symbolen för Trygg E-handel anser att den är mycket viktig för att skapa förtroende när de besöker en nätbutik.

Kvalitetsmärkningen har i elva år banat väg för säker shopping på nätet. Nu sker en stor uppdatering av certifieringen med ny betasajt på D-Congress i Göteborg den 5 mars. Detta innebär bland annat ett tätt samarbete med Svensk Handel Juridik för att erbjuda expertis inom juridiska frågor. E-handlare kommer genom flertalet nya tjänster och produkter få avlastning i vardagen och mer tid över till sin passion att driva affären.

När Trygg E-handel lanserades 2008 var det till stor del på en marknad där det fanns en osäkerhet hos konsumenterna när det gällde att betala på nätet. Tröskeln var hög när det till exempel gällde att lämna ut kortnummer. Märkningen Trygg E-handel har genom åren haft rollen som en säker kajplats på ett hav där konsumenten är orolig för att råka ut för oseriösa aktörer. Det har också gett resultat. Svenska nätbutiker har blivit bättre på att skapa en enkel och trygg köpupplevelse för kunderna.

Varannan konsument som känner till symbolen anser att den är mycket viktig för att skapa förtroende när de besöker en nätbutik. Det visar en undersökning från 2018 som HUI Research genomförde på uppdrag av Svensk Digital Handel. Nu uppdateras certifieringen Trygg E-handel med innehåll och tjänster som ska stötta e-handlarna så de kan lägga mer tid på själva affären och mindre på kringliggande frågor som snåriga regelverk.

Vi har en tät kontakt med våra över 700 e-handlare och de har varit väldigt tydliga med att de behöver hjälp i sin vardag som tyngs ner av kringliggande krav, som kommer av exempelvis ett föränderligt regelverk, ett rörligt affärslandskap och förändrade kundförväntningar.  Det tar tid i anspråk och skapar lätt oro, otillräcklighet och osäkerhet för e-handlaren. Vi vill hjälpa dem att få mer tid över till att driva affären som ofta är sprunget ur en kärlek och passion för produkterna och entreprenörskap, säger Anne Bardeman, ansvarig för certifieringen Trygg E-handelSvensk Digital Handel.

Svensk Handel Juridik kommer framöver att vara en stor del av certifieringen Trygg E-handel och med sin experthjälp vara den där ”personen” som handlarna har bredvid sig och som kan hjälpa dem med alla svåra frågor kring GDPR, konsumenträtt, regelverk, marknadsföring och mer därtill. Allt som rör uppdateringen av certifieringen Trygg E-handel kommer att finnas på en ny sajt som lanseras senare i år där alla anslutna e-handlare kommer att kunna logga in. En betaversion kommer att visas upp på D-Congress i Göteborg den 5 mars.

Trygghet på nätet är relativt

Samtidigt har konsumenterna vidgat definitionen av vad som är ett tryggt köp på nätet. De vill i allt större utsträckning handla från bolag som delar ens egna värderingar.

Trygghetsrelaterade frågeställningar har delvis en ny karaktär i dag. Kunden vill veta en rad saker: varornas ursprung och innehåll, vad e-handlaren står för samt andra sociala och ekologiska sidor. Därför kommer vi i nästa steg ha en diskussion med våra medlemmar om vi inte ska integrera hållbarhet i den befintliga certifieringsmodellen, fortsätter Anne Bardeman.

Fakta om certifieringen Trygg E-handel

  • Verksamhet: Certifiering med logotype. Drivs av Svensk Digital Handel.
  • Grundat: 2008
  • Antal medlemmar: 750 st
  • Årsavgift: 6 500 SEK
  • Bindningstid: ett år.

För mer information, vänligen kontakta:

Anne Bardeman
Certifieringsansvarig
anne.bardeman@dhandel.se

Läs mer om D-Congress

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!