CAIA Cosmetics rusar mot toppen: ”Vi håller ett ruggigt högt tempo”

På kort tid har sminkvarumärket CAIA Cosmetics blivit en av skönhetsbranschens raketer. Bianca Ingrosso är ansiktet utåt ­– men CAIA står på egna ben. Det menar medgrundaren Jesper Matsch som här svarar på nio frågor inför D-Congress.

Vad ska du prata om på D-Congress?

 – Jag och vår vd Mikael Snabb ska prata om hur vi snabbt tagit en ledande position i makeup-marknaden utan att finnas i fysisk retail.

På vilket sätt är ni ledande?

– Oavsett om vi mäter omsättning, följare i sociala medier eller produktinnovation så är vi bland de ledande. Jag och Micke har jobbat i den här branschen i snart 20 år och det finns inget annat märke som har vuxit snabbare vad vi känner till.

Vilken position har ni nått?

– Vi har nått en väldigt hög varumärkeskännedom i målgruppen kvinnor 18-40 år på drygt ett år. Vi har bra koll på vad de stora internationella märkena omsätter i Sverige och vet att vi på drygt ett år kommit upp deras nivåer både gällande omsättning och varumärkeskännedom. Om vi mäter våra sociala medier är vi betydligt mycket starkare än många märken som funnits i 30 år.

Så vad är målet?

– ­Att bygga ett modernt internationellt skönhetsvarumärke som erbjuder konsumenter extremt hög kvalitet till ett rimligt pris.

Hur arbetar ni med CAIA på marknaden?

– Vi håller ett ruggigt högt tempo på produktlanseringar och contentproduktion. Vi jobbar väldigt tight och hårt med ett fåtal sjukt duktiga människor och eftersom jag, Micke och Bianca är partners i bolaget och operativa så blir beslutsvägarna extremt korta. Vår dialog med följarna är väldigt nära, främst via Instagram.

Hur beskriver du er affärsmodell?

– Många av våra konkurrenter inom skönhet är “multi-branded” och produkterna de säljer finns på en massa olika ställen. Caia kan man bara köpa på vår sajt och vi utsätts inte för olika prisjämförelsesajter. Vi har tagit bort både importör- och återförsäljarledet och kunderna märker att vi erbjuder något speciellt, annars hade det aldrig gått så bra som det gjort så snabbt.

Hur mycket är märket uppbyggt kring Bianca Ingrosso?

– Bianca är superviktig för bolaget som partner, produktutvecklare och marknadsförare. Under de senaste fyra månaderna har vi gjort en massa tester att marknadsföra produkter och erbjudanden utan Biancas kanaler och det har fungerat kanon. Bianca är så klart jätteviktig, men Caia står på egna ben och det här är ett lagbygge.

Vilka är era utmaningar för fortsatt tillväxt?

– Att fortsätta skapa världens bästa makeup och att vara kreativa vad gäller content. Vi har påbörjat vår internationella expansion i smyg och har några riktigt feta samarbeten på gång utanför landets gränser. Men att skala upp märket internationellt kommer så klart inte bli någon enkel sak. Vi har enorm respekt för internationalisering. Det är svårt.

Hur definierar du ett modernt retailbolag?

– Retail i går, i dag och i morgon handlar om att kunderna ska vara nöjda med produkterna som de handlar och med själva shoppingupplevelsen. Om du har nöjda kunder och kan skapa ett universum där ditt varumärke ger en känsla av tillhörighet så är du på rätt spår. Jag tror att de som har för stor overhead och sitter fast i en massa hyresavtal där de inte kan reagera snabbt kommer att få jätteproblem om efterfrågan viker. Ingen rocket science direkt, men att reagera snabbt är a och o.


Fakta/Caia

Grundare: Bianca Ingrosso, Mikael Snabb, Jesper Matsch, Vanessa Lindblad.
Omsättning: Ej offentligt för 2019, men ”vi multiplicerar 2018 års omsättning ett gäng gånger om”.
Rörelseresultat: Ej offentligt för 2019 men positivt och stadigt.
Marknader: Sverige och Norge primärt. Finland sekundärt, sedan resten av Europa. Ytterligare en marknad kommer att offentliggöras inom kort.
Försäljningskanaler: Enbart www.caiacosmetics.com
Kärnmålgrupp: Kvinnor i åldern 18-40 som är intresserade av makeup, mode, träning och inredning.

Läs mer om D-Congress

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!