Bekämpar matsvinn på digitala barrikader: ”Vi misslyckas mycket – vilket är bra”

Matsvinnsappen Karma räddar miljontals måltider från att hamna i soptunnan – med köpupplevelser som ligger nära e-handeln.

­– Allt ska vara enkelt, det är affärskritiskt, säger försäljningschefen Jiyan Duran.

Karmas affärsidé är att via en app sälja överbliven mat från dagligvarubutiker, restauranger och kaféer. Visionen är att skapa den första svinnfria generationen. Det ska ske genom att bokstavligen äta upp problemet.

– Det är en tuff vision men vi tror att den kan uppnås. Vi ska i alla fall komma så nära vi bara kan, säger Jiyan Duran.

Från början var idén att paketera erbjudanden på alla möjliga varor. Men under 2016 renodlades idén och Karma lanserades som en app enbart inriktad på att fånga upp och förmedla överbliven mat från restaurang- och kafébranschen.

Sedan några år är även dagligvaruhandeln involverad. Karma har avtal med alla stora dagligvaruaktörer och appen används kontinuerligt av 200 svenska matbutiker och över 5 000 restauranger.

– Vi märker att det finns en stor medvetenhet i handeln när det gäller svinn. Det viktiga när vi talar med enskilda handlare är att vi kan visa att vi kan få in Karma bland deras övriga rutiner. När vi lyckas med det är det fantastiskt att se vilket engagemang som skapas, säger Jiyan Duran.

Så här fungerar det i korthet för den anslutna handlaren:

Man fotar varan, eller tar en bild och produktinfo från ett bibliotek, och lägger upp den i appen. Det kanske handlar om köttfärs där datumet snart går ut eller färdiga måltider som finns kvar från lunchen. Sedan drar appen automatiskt av 50 procent av priset. Rabatten kan också sättas ända upp till 95 procent om handlaren vill. Oavsett nivå blir det en intäkt på varor som annars skulle slängas.

Appen ger också en mängd information i retur, bland annat  vilken mat som oftast blir över, vilken tid på dagen det säljs mest och vem som köper. Butikerna får analyser från Karma över kundernas beteenden.

– Handlaren får in svinnet i ett större sammanhang, kan mäta det och kan därmed styra flödet av varor bättre, säger Jiyan Duran.

Hittills finns kylskåpet i ett 20-tal butiker.

Hur själva utlämningen i butik hanteras varierar men Karma vill underlätta även här och har tagit fram ett smart kylskåp i samarbete med Electrolux. Kunden öppnar kylen genom en kod. Matsvinn är också en fråga som kommer högt på konsumenternas hållbarhetslista. Hittills har över en miljon laddat ner appen. En genomsnittlig användare handlar tre gånger i månaden.

Precis som i en nätbutik ska köpupplevelsen vara så smidig och användbar som möjligt.

– Vi jobbar konstant med att förbättra appen utifrån hur den används. Dels genom data men också genom att träffa folk och prata med dem om hur de använder appen. Allt ska vara enkelt – både för handlare och konsumenter, säger Jiyan Duran.

När användaren loggar in möts hen av en kartvy över butiker i närheten som har erbjudanden ute. Det går också att lägga bevakning på enskilda butiker så att appen skickar notiser så fort en viss butik har svinn uppe till försäljning. Kunden handlar och betalar direkt via appen och kan sedan hämta när det passar, till exempel på väg hem.

Den 5 mars talar du på D-Congress om er resa. Vad är dina bästa råd till traditionella e-handlare?

  • Först och främst vikten av att bygga sitt varumärket – det är vår största tillitsfaktor. Det ska stå för att innehållet i appen är av bra kvalitet och att kunden kan lita på det.
  • Lyssna på marknaden och analysera data – men prata också fysiskt med kunderna. Fråga då inte bara vad de vill ha, ibland vet de inte att de vill ha någonting förrän man ger det till dem.
  • Våga misslyckas. Vi har misslyckats mycket, haha. Och det är okej, man lär sig av det. Om vi inte misslyckas är vi inte innovativa nog, det är en del av resan.

Läs mer om D-Congress


Kort om Karma

Bildades: 2016.
Vision: Att skapa ”The first zero food waste generation”.
Marknader: Sverige, Storbritannien, Frankrike.
Antal anslutna försäljningsställen: 10 000.

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!