Babyshop.se är en svensk e-handelssuccé.

Trots att grundarna själva inte var föräldrar när de startade företaget.

– Målsättningen var att starta ett stort och härligt bolag där man aldrig har söndagsångest, säger medgrundaren Linn Tagesson.

2006 köpte Linn och Markus Tagesson domänen babyshop.se.

Idag är det en av de mest framgångsrika e-handlarna med försäljning till fler än hundra länder, omsättning på över en miljard kronor och en stor tillväxt. På D-Congress samtalar Linn Tagesson med HUI:s vice vd och delar med sig av framgångsrecepten.

Vi köpte domänen för 7 000 kronor och plockade ut våra CSN-pengar ur en bankomat vid Slussen i Stockholm. Det var så allt startade, säger Linn Tagesson.

När paret startade Babyshop hade de själva inga barn – vilket Linn Tagesson idag tror var en framgångsfaktor. För istället att, som föräldrar gör, fokusera på praktiska detaljer i produkterna, satsade Babyshopgrundarna sitt fokus på att hitta leverantörer som hade kläder som stack ut och var coola.

Målgruppen är föräldrar och morföräldrar. Och vi vet väldigt mycket om våra kunder. De är otroligt trendkänsliga och har tid att läsa på om produkterna. Eftersom de är så engagerade är det också många av våra kunder som faktiskt blir leverantörer sen.

Efterhand har babyshop.se också vuxit utanför Sverige.

Domänen babyshop.com visade sig vara upptagen men köptes in för 1 miljon kronor och är idag navet i verksamheten. För att komma in på den brittiska marknaden köpte Babyshop sedan även e-handlaren Alexandalexa.com.

Det var inte ett aktivt beslut men de hörde av sig och undrade om vi var intresserade av att köpa bolaget. Vi var sedan tidigare väldigt imponerade av det de gjorde – sajten såg ut so, ett modemagasin och de hade flera fina samarbeten. Samtidigt fanns det saker som vi gjorde bättre, som när det gäller hur man jobbar med ett lager. Så det var verkligen en perfekt pusselbit, säger Linn Tagesson.

En av Babyshops framgångsrika rekryteringsstrategier har också varit att hitta medarbetare som talar olika språk. Något som har blivit användbart när man idag har kunder från så många olika länder.

Kompetensen hos personen är viktigare än bakgrunden. Nu har det också blivit en stor del av kulturen som berikar bolaget, säger Linn Tagesson.

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!