Axel Arigato tänker inte kanalval: ”Vi är ett varumärke, ingen distributionsstrategi”

Modemärket Axel Arigato har på bara några år växt från sneaker-startup till en internationell modesuccé. Den största försäljningen kommer från e-handeln. Men själva kanalvalen är inte viktiga för bolaget.

– Vi är där våra kunder är och väljer partners därefter, säger delgrundaren Albin Johansson.

Historien om Axel Arigato börjar med två unga män som ville göra saker på ett eget sätt. 2014 lanserade Max Svärdh och Albin Johansson sitt varumärke i en egen nätbutik. Redan från start utmanade de branschens traditionella säsongsbundna kollektioner. I stället blev det bland annat konceptet ”Drop of the week” med veckovisa nyheter.

Samtidigt började varumärket engagera målgruppen och skapa kännedom via Instagram där nya fans anslöt i snabb takt.

I dagsläget har modebolaget drygt en halv miljon följare på Instagram och säljer sneakers och streetwear genom nätbutiken, sex egna butiker och cirka 150 återförsäljare – de flesta i utlandet. Det mesta av försäljningen går dock via e-handeln.

Den 5 mars pratar Albin JohanssonD-Congress om hur Axel Arigato tar varumärket direkt till kund.

– Att sälja direkt till konsument är superviktigt, för då har vi full kontroll och kan styra sortimentet och varumärkesupplevelsen. Det går aldrig att göra på samma sätt genom en återförsäljare. Därför är det viktigt att välja rätt återförsäljare som agerar som en partner och vet hur vi vill utveckla samt kommunicera varumärket, säger Albin Johansson.

Han betonar dock att företaget inte tänker i banor av kanaler utan utgår alltid från varumärket och var kunderna rör sig. Tanken från början var att inte ha några egna butiker i Sverige eftersom fokus hela tiden har legat på internationell tillväxt.

– Och nu har vi fyra här, två i Stockholm och två i Göteborg, vilket har varit lite av en slump. Vi har fått bra möjligheter med rätt lägen och då har vi kört på. Vi inser också att det är enklare att öppna butik hemma än i Paris eller New York.

De egna butikerna fungerar som träffpunkter och ger möjlighet att visa upp produkterna i rätt miljö med tydliga kopplingar till musik, konst och arkitektur.

­– Det är ett sätt för oss att visa vårt DNA. Nätbutiken är superviktig för att nå en bred målgrupp samt visa upp hela sortimentet. Men den är ju väldigt platt. I de fysiska butikerna kan vi skapa en starkare känsla och prata med våra kunder och ha events, visa upp våra produkter. Allt hänger ihop och totalen är det viktiga, inte vad en enskild kanal uträttar.

Den typiska kunden?

– Vi har en ganska bred kundbas. Han eller hon är i 20-30-årsåldern och medveten om vad som händer kulturellt men också modemässigt.

Vad särskiljer er från andra modemärken?

– Design, produktmix, paketering, prispositionering – allt vi gör i kombination anser vi gör oss unika. Vi kan ta snabba beslut och vi är inte rädda. Vi vågar ta risker och vill utmana oss själva. Allt går så fort idag, och förändring är ett ord som vi pratar mycket om och hyllar internt.

Just förändring är något som präglar hela retailsektorn. Hur ser du på branschens anpassningsförmåga?

– Jag tycker att många har letat efter ljuset runt hörnet vilket ofta har landat online. Men man måste börja med att titta på sig själv. Är vi relevanta, gör vi rätt saker? Det ska man nog reda ut först. Ett kanalbyte räcker inte. Om kunderna inte vill ha oss i en kanal vill de sannolikt inte ha oss i en annan heller.


Fakta/Axel Arigato

Grundades: 2014
Omsättning: 128 mkr (2018)
Rörelseresultat: -9,8 mkr (2018)
Marknader: 150 länder (ÅF i 40)
Butiker: Sex fysiska, nätbutik.
Namnet: Byggdes från början upp som en persona med mystik. Arigato är japanska och betyder tack.

Läs mer om D-Congress

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!