Att leva med ovisshet – vad händer närmaste året?

Det har nog aldrig varit så svårt att planera för det närmaste året som det är idag. Hur lyckas vi skapa tillit hos alla de nya konsumenter som hittat till e-handeln det senaste halvåret, och vilken roll har Trygg E-handel här?

Är Live Video Shopping här för att stanna, hur går det egentligen till och vilka resultat kan man förvänta sig? Har svenskarnas syn på shopping förändrats det senaste halvåret, kommer värderingsdriven handel att stärkas och bli ännu viktigare? Och när kan vi återigen samla hela den svenska e-handelsbranschen till ett fysiskt event på Svenska Mässan? Detta och mer därtill funderar vår VD Per Ljungberg på i höstens första krönika.

Den som lärt sig att känna ångest på rätt sätt har lärt sig det största, skrev den danske filosofen Sören Kierkegaard för drygt 150 år sedan. Sveriges ärkebiskop Antje Jackelén överförde detta till vår nutid i en intervju i DN i mitten av mars till att ”Den som lärt sig att leva med stor ovisshet har lärt sig det största”. Och tillade att coronatid i hög grad är en lärandets tid.

En tid av ovisshet är det, en lärande tid har det verkligen varit, och det är även en tid med ökad innovationstakt inom svensk e-handel. Efter en inledningsvis något avvaktande handel för i princip alla sektorer utom livsmedel och apoteksvaror, har e-handeln exploderat. E-barometern har visat tillväxttal som vi inte sett på drygt tio år, men trots det har t ex logistiken varit riktigt bra. Alla förhållandevis nya aktörer har verkligen fått hemleveranser att fungera riktigt smidigt, vilket i sin tur drivit fram en ökad innovationstakt och leveranskvalitet hos de traditionella logistikföretagen. Vi tycker dock fortsatt att det kan göras än mer i samarbetet mellan logistikföretagen och e-handlarna, inte minst avseende julleveranserna.

Nya Trygg e-handel har ökat fokus på företagsrådgivning

Även vi inom Svensk Digital Handel har fortsatt att utveckla vår verksamhet. Vi har breddat Trygg E-handel, med bland annat fler rådgivningstjänster för de certifierade företagen utan extra kostnader. Till att börja med avser det främst juridisk rådgivning inom konsumenträtt, GDPR och marknadsrätt. Men mycket mer kommer framöver.

Vi hann precis genomföra ett väldigt lyckat D-Congress strax före alla restriktioner infördes i mars. Besök gärna vår sajt om D-Congress som är full av analyser, intervjuer och filmer om årets tema Purpose Driven Commerce. Vi fortsätter att jobba med temat nu i höst. I oktober genomför vi en utbildning om Purpose Driven Commerce med årets succétalare Afdhel Aziz. Missa inte det.

Vad är hållbar e-handel? Vi kallar det Purpose Driven Commerce

Temat för D-Congress 2020 skulle kunna ha varit Hållbar E-handel. Vi jobbade med det under hela 2019 vilket vi skrev om i en krönika i januari 2020.  Men vi har istället velat bredda ämnet. Vi anser att hållbarhet ofta har fått en för snäv definition i Sverige. När många i vår bransch talar hållbarhet avser de bara det ekologiska perspektivet. Vi kallar det istället Purpose Driven Commerce. Jag fick nyligen svara på frågan om vad jag anser vara hållbar e-handel och svara då så här:

”För mig handlar hållbar e-handel om att veta varför verksamheten finns till och hur den affär jag bedriver bidrar till ett mer ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart samhället. Utmaningen är att få med alla dessa tre aspekter, verkligen bidra till omställning och inspirera mina medarbetare, kunder och ägare att vara med i den omställningen.”

Vi fortsätter att vara aktiva i arbetsgrupper och i paneler om hållbarhet. Bland annat diskuterar jag hållbara leveranser med PostNords hållbarhetschef Sofia Leffler Moberg på PostNord Retail Day Connect den 22 september.

Hur fungerar Live Video Shopping?

Vi arrangerar flera webbinarium med våra partners nu i höst, nu närmast den 8 september med Bambuser på temat Live Video Shopping.  I vår artikelserie med Breakit i våras om framtidens handel hade vi två artiklar om det nya fenomenet som alla talar om just nu. Vi blev nyfikna på hur det fungerar i praktiken, hur framtiden ser ut och vilka erfarenheter svenska företag har av konceptet. Därför kontaktade vi vår partner Bambuser och arrangerar nu ett webbinarium med Tom Xiong från Den Digitala Draken, Bambusers VD Maryam Ghahremani, Malin Andrén, grundare av By Malina och Helena Bengtson, Brand & Marketing Manager på KICKS. Intresset är mycket stort, registrera dig här.

Välkommen till Sverige, Amazon

Det känns nästa märkligt att ha skrivit så här långt i denna text utan att nämna Amazon. Vi kommer att medverka på webbinarium med partners om Amazon senare i höst, och vi har medverkat i flera intervjuer i media om deras kommande lansering. Mer om hur vi hälsade dem välkomna till Sverige, och vilka förväntningar vi därmed har på svenska politiker framöver, kan du läsa här.

Vi ses på D-Congress – i fysiskt format – 2021!

Mycket av vår tid upptas just nu av förberedelserna inför D-Congress 2021. Vi vet att D-Congress är en mötesplats som är väldigt uppskattad av både e-handelsföretag och leverantörer till e-handeln. Vi vet att det som är den främsta styrkan med D-Congress är just att alla är där, dvs nätverkande. Vi vet att det fysiska mötet som sker på D-Congress inte kan ersättas med ett digitalt möte i Zoom eller Teams. Därför satsar vi på ett upplägg som är tydligt, transparent och som innebär att D-Congress kan genomföras fysiskt under 2021. Vi kommer att berätta mycket mer om det när vi träffar våra partners, fysiskt och digitalt, den 17 september på PartnerDay i Stockholm. Och även i nästa nyhetsbrev. Fram till dess kan ni läsa här om vår första bokade talare Rachel Botsman och varför vi valt temat Tillit – nyckeln till tillväxt i en tid av ovisshet.

En oviss men spännande framtid

Utöver alla dessa aktiviteter nu i höst tänker vi också mycket på framtiden. Hur kan vi fortsätta att vara den självklara katalysatorn för svensk e-handel nu när marknaden verkligen exploderar. Hur kan vi se till att hitta ännu fler former än D-Congress för att föra samman e-handelsföretag och leverantörer för att på så sätt ytterligare stärka den svenska e-handelns konkurrenskraft? Dessa frågeställningar återkommer vi till framöver. Det är en oviss framtid vi går till mötes, men också mer spännande än på mycket länge.

Per Ljungberg
VD Svensk Digital Handel

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!