Veckans brief – vecka 19

Varje vecka hittar du 8-10 artiklar, poddar och rapporter som vi tycker är extra intressanta med länkar och kommenterar.

Författare

Arne B Andersson & Per Ljungberg

Artikelns längd

5min

Dela artikel

How the growth playbook for today’s DTC brands has changed

“It’s easier than ever to start a direct-to-consumer brand, but it’s harder to scale one” så summerar Modern Retail sitt eget DTC-event i slutet av april i år och det är en sanning som ofta återkommer när vi talar med experter i Sverige. Den mest förekommande trenden för att driva tillväxt för DTC-bolag i USA är enligt Modern Retail just nu att öppna fysiska butiker. Men framför allt skriver de att DTC-bolag testar flera olika taktiker för att bygga sina varumärken och commuities. En annan utmaning som många DTC-bolag möter när de ska skala upp är enligt artikeln förmågan att bibehålla nära relationer till sina kunder.

Modern Retail

Shein is the most downloaded app in the US

För ett år sedan fick Shein stor uppmärksamhet i media för att de var den mest nedladdade shopping-appen i USA. Nu är det den mest nedladdade appen av alla på den amerikanska marknaden, större än TikTok, Instagram och långt före t ex Amazon.

I artikeln skriver de också att bedömare tror, givet Sheins otroliga tillväxttakt, att de framöver kommer ta över Amazons position som största moderetailer i USA. På Instagram och TikTok har Shein tio (!) gånger fler följare än Amazon i USA.

Shein fascinerar och rör om rejält inom e-handeln, vilket vi även diskuterade på årets D-Congress. Självklart är vi stark kritiska till deras bristande hållbarhetstänk och hur de kopierar modeskapare. Men det går inte att vara annat än imponerad av hur de jobbar med AI, sociala medier och supply chain.

Marketplace Pulse

The invincible business of counterfeit goods

Fascinerande, skrämmande och intressant läsning om ”counterfeit” alltså piratkopior på svenska.

Vi talar ganska lite om det här problemet i Sverige men bland kända stora varumärken och marknadsplatser som Amazon är det här en jätteutmaning som nästan verkar omöjligt att stoppa. I takt med att även vissa svenska DTC företag växer sig stora globalt så kommer även dessa troligen att råka ut för att deras produkter piratkopieras om de inte redan har gjort det.

En lösning på problemet som vissa världsvarumärken testar är att ”märka”sina produkter med hjälp av NFT som bygger på blockchainteknik och som garanterar äktheten av produkten.

Och att det ibland är svårt att upptäcka om det är en piratkopia eller inte vittnar artikelförfattaren om: “Rather unstylishly, I was carrying my notebook, wallet and keys in a supermarket plastic bag. Leaving the hotel earlier that day, I had realised at the last minute that my shoulder bag was a fake Longchamp. In the museum the guide showed me the real thing”.

The Guardian

Shopify acquires deliverr for 21b

För några veckor sedan öppnade Amazon upp sina fullfilmentcenters för handlare som inte säljer via amazon och nu kontrar Shopify med att köpa upp Deliverr för i runda slängar 21 miljarder kronor. Det här är intressant även för svenska Shopifykunder som säljer på den amerikanska marknaden, ännu mer intressant om de börjar etablera den här lösningen i Europa.

Ett citat från artikeln vad Deliverr är och som tyder på att de tar TPL till en ny datadriven nivå med hjälp av ML och analytics.

”Using predictive analytics and machine learning, Deliverr, which rents out warehouse space and uses warehouses’ fulfillment departments to pick and pack e-commerce orders, anticipates the demand for products based on geography and other variables. The platform then uses the analysis to “pre-position” items close to areas of demand, stocking items across its network of warehouses and sort centers and determining the best delivery method to ship to customers”.

TechCrunch

How US Consumers are feeling, shopping and spending – and what it means for companies

McKinseys Customer Pulse Survey är alltid superintressant för att förstå hur konsumenternas shoppingvanor utvecklas. I senaste undersökningen konstaterar de att inflationen inte stoppat konsumenter från att spendera – ännu! Men undersökningen gjordes före Ryssland invaderade Ukraina. Artikeln innehåller många intressanta grafer om bland annat utvecklingen för e-handeln vs fysisk handel och graden av omnichannel-beteende bland amerikanska konsumenter, Den visar också i vilken grad konsumenterna säger att de är engagerade i ESG (Environmental, social and governance issues) och vad det innebär för olika generationer.

McKinsey & Company

Entreprenören Jonas Kjellberg gästar podden Framtidens E-handel och delar med sig av sina grymma tips och insikter inom bolagsbyggande.

En av våra absoluta favoritpoddar är Framtidens E-handel. Björn Påhlman Spenger har en osviklig fingertoppskänsla för vilka gäster han bjuder in. I det här avsnittet intervjuar Björn Jonas Kjellberg; investerare och serieentreprenör mm.

Det som vi tycker är intressant är Jonas tankar kring cirkulära affärsmodeller och hur viktigt det kommer att vara framöver. Idag känns det mer som att flera handlare jobbar med parallella affärsmodeller men om vi tolkar Jonas rätt så kommer det framåt att vara en cirkulär affärsmodell som de flesta använder. Jonas slår även ett stort slag för prenumerationstjänster.

Förutom ovanstående så berättar Jonas en del hur han och hans familj får en balans i livet trots stenhårt jobb som entreprenör.

Framtiden E-handel

Why brands racing into resale

Apropå cirkulära affärsmodeller kan vi även rekommendera att läsa den här artikeln från BoF. Tyvärr är artikeln bakom betalvägg men det är värt att åtminstone ta en provperiod för några kronor för att läsa artikeln.

Det är mycket intressant att så många handlare själva vill ta kontrollen på secondhandförsäljning och slippa gå via stora reselling-plattformar men i det ligger även stora utmaningar ibland annat lager och logistik.

”In 2020, resale accounted for 10 percent of all US retail sales, up from 5 percent in 2016. In the past decade, the bulk of this market has been dominated by third-party giants like The RealReal, ThredUp and Poshmark. But as the space continues to expand, brands themselves are looking to control the customer journey in the pre-owned realm”.

The Business of Fashion

Metaverse goes mainstream, but most consumers still don’t understand it

När vi var på en av världens största e-handelskonferenser i slutet av mars, Shoptalk i Las Vegas, var det väldigt många som talade om hur de experimenterar i the metaverse och att man måste vara där nu för att hänga med när det tar fart. En ny undersökning från Wunderman Thompson Intelligence visar att i USA håller the metaverse på att bli mainstream bland företagen, och 2/3 av konsumenterna tror att det kommer att bli ”life-changing”. MEN få konsumenter, 15%, anger att de kan beskriva vad the metaverse är för andra konsumenter. Vi tror nog att andelen skulle bli väldigt mycket lägre på båda frågorna om du ställde dem till svenska konsumenter.

I artikeln tar de upp exempel på företag som investerar stort i att utveckla sina varumärken och affärer i spel, t ex Nikes Nikeland i Roblox som hade 7 miljoner besökare i mars i år. De länkar också vidare till nyheten från reklambyrånätverket WPP som ingått partnerskap med Epic Games för att utbilda sina medarbetare hur de ska hjälpa företag att förbereda sig för the metaverse.

Det är ännu tidigt i utvecklingen och få vet vad the Metaverse till slut kommer att innebära för handeln. Men att ha koll på och hänga med i utvecklingen är ett måste.

Marketing Dive

The Metaverse: New study reveals surprising Gen Z insights

Alla pratar om Metaverse men vad är det och vilken betydelse har det för Gen Z? Den frågan försöker Razorfish reda ut i den här färska rapporten.

Nyckelfrågor som ställs är:

  • Who or what is in the metaverse?
  • What impact does the metaverse have on identity?
  • What is the quality of connections created within the space?
  • How is the metaverse similar or different from the real world?
  • What role do Gen Zers believe the metaverse plays in their mental health?
  • What is Gen Z’s perception of data privacy?
  • What is Gen Z willing to spend money on?
  • What is or isn’t a brand’s role in the Metaverse?

Razorfish

Relaterade artiklar

Alla artiklar