Veckans Brief: Long read om Shein – veckans måsteläsning

Denna vecka har vi fastnat för en long read i Wired. Mycket fascinerande läsning om lurade kompanjoner, plagiat och vilken roll influencers spelar för Shein.

Författare

Arne B Andersson & Per Ljungberg

Artikelns längd

5min

Dela artikel

Veckans Brief

Denna vecka har vi fastnat för en long read i Wired. Mycket fascinerande läsning om lurade kompanjoner, plagiat och vilken roll influencers spelar för Shein. Vi har läst om hur Meta öppnar upp allt mer för shopping via Messanger och att det går riktigt bra för ett av Europas mest framgångsrika DTC-bolag. Och så har vi lite om the Metaverse i slutet av vår Brief.

Fast, Cheap, and Out of Control: Inside Shein’s Sudden Rise

Veckans måste läsning för den som vill förstå lite mer om det e-handelsföretag som just nu både fascinerar och skrämmer mest. Wired har publicerat en mycket intressant long read om hur Shein uppstod. Det skrivs bland annat om anklagelser om lurade kompanjoner, kopiering av design och influencers central roll för Shein.

“The Chinese company has become a fast-fashion juggernaut by appealing to budget-conscious Gen Zers. But its ultralow prices are hiding unacceptable costs.”

Wired

Live Selling: How Today’s Brands Are Engaging Shoppers In Real Time

Liveshopping är på verklig frammarsch i USA just nu, ett av det hetaste ämnena när vi besökte Shoptalk i Las Vegas i mars. Här är ännu en artikel som hyllar  liveshopping med massor av inspirerande exempel på e-handlare i US som testar, exprementerar och innoverar med liveshopping.

“Clothing brand Sozy took their live selling approach to another level, streaming try-ons for new Sozy items and selling them in real time. They even let customers announce “SOLD” in the comments to begin transactions. The result: thousands of views and engagements.”

The Quality Edit

Gymshark profits soar by 50% to £45.4m despite pandemic effects

Ett av Europas mest hyllade DTC bolag och som säkert stått som föredöme för flera av våra svenska DTC företag inom “Gym Wear” växer (med lönsamhet) så det knakar och är nu mitt i en omstrukturering och expansionsfas.

Charged

Meta Announces ‘Recurring Notifications’ for Business Messaging, a Significant Shift in its Platform Approach

Att e-handla via messaging-appar som WeChat är stort i Kina, vilket Jacob Lovén från Den Digitala Draken talade om på D-Congress tidigare i år. På D-Congress nämnde också Johnas Liljegren från Meta att det var på gång. Social Media Today skriver att Meta i förra veckan höll sin första ”Conversations’ Massaging conference” och att man då annonserade att det framöver blir möjligt att via Messanger skicka  ”proactive, automated messages, to people who have opted in to receiving them”.

” Businesses will soon be able to send recurring notifications to users that opt in, with the upfront prompts outlining the frequency of messages that they’ll likely receive if they choose to get them.”

Social Media Today

Food & Beverage Industry Report: The Digital Future of Consjumables in the Ecommerce world

Denna rapport landade på vårt bord tidigt imorse och vi har bara hunnit skumma igenom den men redan nu kan vi båda säga. Det här superintressant läsning för alla som på något sätt är involverade i denna vertikal.

Common Thread

How Brands Need To Approach The Metaverse

​När vi läser om att globala brand som Nike, Burberry med flera satsar på Metaverse så förleds vi att tro att det är det som är Metaverse men faktum är att många andra brand främs inom skönhet och mode rsedan flera år redan använder sig av Metaverse.

“Beauty and fashion companies have been the biggest players in the metaverse so far. These products—makeup, apparel, accessories and beyond—are natural fits for this digital environment as advanced technologies enhance the virtual try-on experience”.

Men det råder ingen tvekan om vart utveckling går och vi delar artikelförfattaren Michelle Evans slutsats.

“Moving forward, several brands plan to expand digital retailing efforts, but approaches differ widely, from maintenance to significant expansion. While 2022 will be for the frontrunners, all brands will likely need a metaverse strategy within a few years”.

Forbes

Web3 is still elusive. Web2.5 may be a safer option

Det skrivs fortsatt väldigt mycket om the Metaverse och Web 3.0 i framförallt amerikansk retail media. Men nu etableras en ny term bland varumärken och utvecklare; Web 2.5. Det anses av visa vara en mer realistisk språngbräda till the Metaverse nu när kryptomarknaden fluktuerar så kraftigt.

“Recent dips in the crypto market are causing jitters, while consumers are showing resistance to the appeal of a rapidly oversaturated NFT market. And the metaverse is still in its infancy — experts warn it will take years before we experience a decentralised ‘metaverse’. (—)

“Web2.5 is somewhat of an on-ramp to Web3 — a blend of centralisation and decentralisation, and that is what we will be seeing for a while,” says Nelly Mensah, LVMH VP of digital innovation, who leads Web3 and metaverse strategy at group level. “[We are thinking about] how you bridge existing touchpoints and bring them into Web3 in a user-friendly way, and we are going to be seeing a lot of interesting blends of the two worlds for the next few years that are not purely Web3, which is still very challenging.”

I artikeln refereras till den digitala byrån Serontin, som bland annat har utvecklat metaverse och Web3.0 strategier för Adidas och Sotheby’s rapport där de beskriver vad Web2,5 innebär idag och framåt

Vouge Business