Veckans Brief: Flera exempel på ”Retail expansion” – vilket ledarskap krävs?

Flera ledarskapsskiften i välbekanta amerikanska DTC-bolag den senaste tiden får Modern Retail att fundera på vilket ledarskap som behövs när DTC-bolagen nu väljer delvis nya kanalstrategier för fortsatta expansion.

Författare

Arne B Andersson & Per Ljungberg

Artikelns längd

5min

Dela artikel

Veckans Brief

Flera ledarskapsskiften i välbekanta amerikanska DTC-bolag den senaste tiden får Modern Retail att fundera på vilket ledarskap som behövs när DTC-bolagen nu väljer delvis nya kanalstrategier för fortsatta expansion. Amazon som nyligen stängde alla sina fysiska butiker – öppnar en ny fysisk butik sannolikt ett experiment. Och IKEAs och H&Ms gemensamma initiativ för att nå nya spännande kreatörer har öppnat i London. Och så bjuder vi på lite mer intressant läsning om vad retailers gör i the Metaverse.

DTC Briefing: Brands like Glossier and Thinx are bringing on new leadership amid retail expansion

Modern Retails journalist Anna Hensel skriver varje vecka en ”DTC Brief” som nästan alltid är läsvärd.

Denna gång analyserar hon bolagen Glossiers och Thinx byte av CEO och kopplingen till de nya kanalstrategi som allt fler DTC-bolag nu väljer för att expandera, dvs att öppna egna butiker och att även börja sälja via återförsäljare (vilket vi även skrev om för några veckor sedan, då om Warby Parker och Allbirds). Även intressant att läsa de expansionsstrategier som Glossier och Thinx nu väljer.

“The early days of a direct-to-consumer startup are often dependent upon driving a cult following through word-of-mouth while also focusing on growing online sales through paid Facebook ads. But the longer a DTC startup is in business, the harder e-commerce growth is to come by — at which point, startups like Glossier and Thinx start to bet more on physical store sales for growth. Not all direct-to-consumer startups feel the need to swap out CEOs, but as Dan McCarthy, assistant professor at Emory University’s Business School, put it, “there’s kind of a natural transition point where there’s just a much wider and different range of skills that would be required of the CEO.”

Modern Retail

In pictures: Amazon Style – the psycial clothing store with tech-enabled fitting room

Nyligen la Amazon ner alla sin 64 fysiska butiker (ej dagligvaror) och nu förvånar de oss med att plötsligt öppna upp en klädesbutik i Los Angeles fylld med digital teknik. Vi förmodar att även detta är mer av en testballong än en stor satsning.

Charged retail

In pictures: H&M and Ikea open Atelier100 store in London

De är några månader sedan de berättade om sin intressanta gemensamma satsning, nu har den första (?) butiken öppnat. Atelier100 – H&M och IKEAs ”ideas factory” i London. En gemensam satsning för att skapa närmare relationer med kreatörer och sälja produkter som tillverkats inom 100 km radie från affären i Livat, Hammersmith i London.

“Ingka Group chief creative officer Marcus Engman said the two retailers had decided to join forces to tackle the shared problem of connecting with great creatives. “Our growth is dependent on having the best creatives in the world working with us,” he said.”

“H&M global brand innovation manager Camilla Henriksson said she hoped that the retailers would open further Atelier100 stores in other global cities.”

Sannolikt värt att försöka hinna med ett besök när vi är på Shoptalk i London i nästa vecka.

Retail Gazette

Victoria’s Secret launches online marketplace dominated by women-led brands

Victoria`s Secret har fått utstå mycket kritik för sitt sexististska uttryck, hantering av modeller mm men nu tycks det som de tagit till sig av kritiken och startar en marknadsplats som domineras av kvinnliga grundare. Uttrycket när fan blir gammal blir han religiös passar bra här tycker vi.

Retail Dive

Amazon drives more than three-quarters of the $36 billion US ecommerce channel ad market

Att Amazon tjänar grova pengar på sin annonsverksamhet är ingen nyhet men att Amazon i US nu står för ¾ delar av de totala intäkterna är anmärkningsvärt. Vi ser även att ex Klarna är vå väg in denna lukrativa business.

“Ecommerce isn’t going anywhere, and neither is ecommerce channel advertising. As Amazon’s rivals build out their ad capabilities, the market as a whole will continue to boom, most notably in consumer packaged goods, where in-store advertising is going digital”.

emarketer

The digital designers making millions from in-game fashion

Mycket intressant och läsvärd artikel om virtual fashion designers. Svårt att välja ut något från texten då det mesta är så bra men vi väljer att ta med avslutningen.

” As Web3 matures and gaming surges, virtual fashion is in high demand. Young entrepreneurs are building high-growth fashion brands by blending expertise in 3D fashion design with a deeper knowledge of gaming and Web3 communities than traditional fashion and luxury brands”.

Vouge business

How Gaming Technology Is Powering This Virtual Fit Solution Set To Revolutionize Luxury E-Commerce

Förra veckan skrev vi Web 2.5, det vill säga hur det kommer allt fler lösningar som marknadsförs som ”a bridge to the metaverse”. Som kanske är mer realistiska och ekonomisk hållbara än att gå all in i Web 3.0-projekt. Lösningar som inte bara generera varumärkesexponering utan även bidrar till konvertering.

Företaget Bods är ett intressanta exempel på virtuella provrum som kan göra stor skillnad inom e-handel.

“Virtual fit technology has never enjoyed widespread success but a new fashion tech company is set to change everything. Bods enables online shoppers to visualize how clothes of various sizes will look and fit in real life via an AI generated digital rendering of their actual body. (—) Here’s how it works. Your unique avatar or ‘Bod’ is created from two uploaded photographs via computer vision and machine learning. Following the initial process which takes barely 10 seconds, users can make small adjustments via simple sliders. One can also effect the process by entering bust, hip, weight and height — size aggregator data pulls in the rest — however, the photos will provide a more faithful representation. Users need only create their Bod once as it travels via their profile.”

Forbes

D-Congress 2023

March 8-9

Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results

TICKETS

Retail & Brand

2.950 SEK

Choose Retail & Brand Ticket if you work at a company or brand that runs a physical/e-commerce store.

Attendee

6.900 SEK

Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retail & Brand-ticket.

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 8
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Welcome party
  • MARCH 9
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Chance to book meetings with other delegates
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work