Veckans Brief: Väldigt intressant long read om konsumtion och hållbarhet

Vi lyfter också bland annat fram GDRs artikel med bra exempel på hur företag jobbar med inkludering, analys i Marketplace pulse om den avtagande tillväxten och utmaningar för e-handeln framöver och ytterligare ett exempel på hur sociala plattformar i ökad utsträckning blir rena shoppingkanaler.

Författare

Arne B Andersson & Per Ljungberg

Artikelns längd

5min

Dela artikel

Veckans Brief

Konsumtion och hållbarhet är inte helt lätt, en fråga vi diskuterades i flera paneler på D-Congress den 28 april i år och som vi återkommer till i D-Talks #2 den 16 juni. I Veckans Brief har vi denna gång fångat upp en long read i Retail Dive som ni inte får missa.

Vi lyfter också bland annat fram GDRs artikel med bra exempel på hur företag jobbar med inkludering, analys i Marketplace pulse om den avtagande tillväxten och utmaningar för e-handeln framöver och ytterligare ett exempel på hur sociala plattformar i ökad utsträckning blir rena shoppingkanaler.

Retail is fundamentally bad for the environment And doing better isn´t easy

Väldigt intressant long read från Retail Dive om hur vi konsumerar, om hållbarhet, cirularitet med mera. Den här artikeln finns det många skäl att återkomma till.

“Acknowledging that consumerism is a part of life, how can retailers pursue meaningful mitigation against the carbon emissions and waste they create? At what point should retailers stop prioritizing growing their businesses if it ultimately means more damage to the environment? And what should that type of calculus look like”?

Retail Dive

Does inclusivity now trump exclusivity?

GDR är en intressant brittisk byrå som leds av Kate Ancketil, som var Keynote på D-Congress 2021. De publicerar löpande inspirerande artiklar om spännande ämnen, nu senast en artikel om där de lyfter fram sex varumärken och organisationer som ” empowering people, either through representation, or by making services more inclusive or accessible to them. The companies represented are looking beyond the status quo with thoughtful innovations to help those in society who are unrepresented, or who have special needs.

Brands wanting to speak to Millenials, Gen Z and Gen Alpha must bake these ideals of openness and inclusivity into their DNA. This is no longer a nice to have, but a non-negotiable.”

De som lyfts fram I artikeln är Forza Horizon 5, Pantone Skinton,e, Pickupmyperiod, DPD More Time Need och Guess X Homeboy Recyling.

GDR

Resetting E-commerce expections

“E-commerce was meant to get significantly bigger, and thus everything was to get easier. But e-commerce only grew slightly, and yet everything – from sourcing to advertising – got harder.”

Bra analys i Marketplace Pulse om den avtagande tillväxten för e-handeln och utmaningar framöver (utifrån den amerikanska marknaden).

“Ultimately, e-commerce is bigger, but sourcing products and reaching consumers is harder. The two sides are not caused by each other but happened to coincide. The industry went from euphoria to despair in less than two years. (—)

The interesting questions, then, are not about the e-commerce market share but the underlying complexities that power it. For example, does that mean that Amazon will get multiple times bigger or that direct-to-consumer will power most of that growth? If latter, through which channels and at what cost they will reach consumers?”

Marketplace Pulse

Pinterest acquires AI-powered shopping startup The Yes, co-founded by former Stich Fix eec

Utvecklingen går blixtsnabbt i transformeringen av socialmediaplattformar från att bara producera content till att bli rena shoppingkanaler.

Pinterest hakar på med att köpa företaget The Yes som vi lyssnade på Shoptalk i Las Vegas tidigare i år. Tydligen har Pinterest blivit lika imponerade som vi blev av den AI baserade och extremt personifierade sajten som nu förmodas integreras in i Pinterest.

Techcrunch

Apple launches bnpl product to take on Klarna and clearpay

Det var väl bara en tidsfråga innan Apple med sitt Apple pay hakade på BNPL trenden. Konkurrensen inom detta område blir bara hårdare och hårdare

Charge retail