Veckans Brief: DTC-bolagens framtid och kanalstrategi

Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.

Författare

Arne B Andersson & Per Ljungberg

Artikelns längd

5min

Dela artikel

Veckans Brief

Fokus denna vecka är DTC-bolagens nuläge, utmaningar och framtid. Deras strategi för tillväxt och lönsamhet får allt mer uppmärksamhet i amerikansk media sedan inte minst Warby Parker och Allbirds noterades för cirka ett år sedan.

Så har vi lyssnat på en mycket intressant pod om hur Poshmark byggt sitt community. Ett verkligt skolbokexempel och extra intressant då vi hade stort fokus på just det ämnet både på D-Congress och i vårt premiäravsnitt av D-Talks.

Mycket fokus på sneakers denna vecka. Det blir lätt så när vi skriver om DTC och kanalstrategier.

Maila oss gärna om ni har några artiklar ni tycker vi ska ta upp. Arne och Per fortsätter att leverera en omvärldsanalys varje torsdag framöver med fokus på utländska källor.

Reimagining Retail: Where D2C brands are headed and which 5 are most likely to endure

Vill du snabbt få en överblick av vad DTC är, vilka som är pionjärerna och varför de lyckats (Dollar Shave Club, Warby Parker och Casper nämns i programmet), varför de nu har utmaningar i att ta nästa steg och vilka fem (egentligen sex) som eMarketers analytiker Andrew Ipsman tror kommer härda ut och blir framgångsrika även framöver – så lyssna på eMarketers senaste avsnitt av .podden Behind the Numbers.

De sex som toppar listan är: 

  1. Peleton
  2. Warby Parker
  3. Away
  4. The Honest Company
  5. Quip
  6. Harry’s

Behind the Numbers

Store expansion may not be a slam dunk for struggling digital native brands

En hel del om kanalstrategier i denna veckobrief. Warby Parker en av de ursprungliga DTC bolagen som blivit rejält hyllade sen de startade sälja Affordable eyewear på nätet har satsat stort på fysiska butiker men har svårt att få det lönsamt.

”Just because a brand has gained significant consumer transaction online doesn’t mean it will translate well to a brick-and-mortar expansion. It’s taken many of the old school direct-to-consumer brands (Lands’ End, LL Bean, Duluth Trading Co., et al) many years and iterations to get their omni-channel strategy right. And plenty of much larger and more experienced retail brands struggle to get (or keep) their store and overall customer portfolios sufficiently profitable”.

Forbes

Allbirds’ first wholesale deals are with Zalando and Public Lands

Hur DTC-bolagen i USA nu delvis förändrar sin strategi för att fortsätta skala upp sin affär tog vi upp i förra veckan då vi refererade från Modern Retails DTC Summit i New Orleans i slutet av april. En av våra absoluta favoriter bland DTC-bolagen är Allbirds. De är ett utmärkt exempel på ett syftesdrivet DTC-bolag som är mycket bra på att använda sina fysiska butiker för att bygga sin story. De har också tidigare varit tydliga med att de vill äga sina kanaler själva. Undantaget har varit i Kina där de bland annat på NRF Big Show 2020 berättade om sin lansering via Alibaba.

Sedan drygt ett år sedan är Allbirds noterade och därmed har fokus på deras tillväxtstrategi ökat markant. I samband med att de släppte sitt bokslut i februari meddelandes att de nu successivt kommer ändra sin kanalstrategi, och jobba mer med återförsäljare, för att öka varumärkeskännedomen

Nu har Allbirds utsett Zalando i Europa och Public Lands i USA som sina första återförsäljare. Samtidigt kommunicerar de att de är de första i en större strategi. Samtidigt lyfter de fram de fysiska butikernas roll för tillväxten och hur deras omnikanalskunder spenderar 1,6 gånger så mycket än singelkanalskunder.

“…physical stores have been “highly productive” and have served as an efficient way to get new customers into the fold. So far, the brick-and-mortar footprint has skewed toward the U.S. and the company expects that to continue for the time being.”

Retail Dive

Lady Gaga’s beauty brand gives up on Amazon

DTC är ett hett samtalsämne bland annat skriver vi om Allbirds i den här veckobriefen. Lady Gaga försökte sig på att bara sälja exklusivt genom Amazon vilket visade sig vara ett misstag och har nu bytt kanalstrategi och genom att vända sig till Sephora istället.

Det gäller att tänka till före vilken kanalstrategi som är lämplig för sina produkter. Amazon är en utmärkt plattform för väldigt många handlare men vill man från början skilja sig från mängden så kanske inte Amazon är rätt val.

”Since Lady Gaga launched the brand with Amazon, many influencers and celebrities launched their own either as direct-to-consumer (DTC) brands or through partnerships with retailers like Sephora. Many of them have had a lot more success than Haus Laboratories. The brand’s relaunch with Sephora concedes that launching on Amazon was a mistake”.

“Haus Laboratories’ flop reaffirms Amazon’s limitations as a one-size-fits-all retailer. It doesn’t allow (and has, over time, trained shoppers not to expect) brands to communicate values and their point of view. For brands trying to differentiate from commodities, that’s a critical shortcoming. On Amazon, too, a celebrity name attached to a product is practically invisible. Amazon has too many products from too many brands for the traditional brand-building features to stand out”.

Marketplace Pulse

As Nike cuts ties with retailers, competitors look to take its place in wholesale

Ska man följa med i de kanalstrategier som varumärken väljer – DTC eller via återförsäljare – så är kanske sneakersbranschen mest intressant. Om Allbirds riktning är att successivt öka andelen återförsäljare, går som bekant Nike åt andra hållet. Nike har länge satsat mer på sina egna butiker och minskat antalet återförsäljare. Det i sin tur rör rejält om i hela branschen, vilket Modern Retail skriver om i veckan.

“Typically, retailers will promote the brands that they think are the most likely to drive people…to convert,” said Matt Moorut, director analyst at Gartner. “Because of the fact that Nike’s not there anymore, what we’ve seen actually is some of these retailers just promoting other brands more heavily.”

Modern Retail

Sneaker supremacy: Nike and Adidas battle for brand love

Kul serie long reads på Marketing Dive om rivaliteten mellan de två starkaste varumärkena inom olika specifika bransch. Här ännu mer om sneakers – vad avgör vem som vinner i kampen mellan sneakerskunderna – Nike eller Addidas?

“The core tenets of Nike and Adidas’ marketing remain mostly unchanged from the past two decades, guided by storytelling and tie-ups with celebrities and athletes. But innovation in both product and marketing arenas could help them sustain momentum in the years ahead as tentpole sporting events return and consumer tastes skew toward athleisure.

The challenge for behemoths like Nike and Adidas in the years ahead isn’t to do more or go bigger into the trend du jour, but rather, determine how to show up in ways that feel local and personalized, per Bedwani.

“While they continue to show up in all the big ways on all the big platforms, they’ll need to engage at deeper levels to achieve the intimacy, nuance and localization that are native to the scrappier upstarts, secondhand resellers and cultural figures that Gen Z gravitates toward,” Bedwani said.”

Marketing Dive

Poshmark retail future tracy sun community

På D-Congress och igår på vårt första D-talks pratade vi mycket om vikten av att bygga community, social shopping mm och därför tycker vi det är lämpligt att lyfta fram det här podavsnittet med grundaren av re-selling plattformen Poshmark Tracy Sun. Ett skolboksexempel på hur man bör tänka för att bygga en community på riktigt.

The Verge

Fashion resale market to more than double by 2026

Häromdagen släppte det amerikanska Re-selling bolaget ThreadUp sin årliga rapport om utvecklingen för second hand. Man kan med fog säga att ThredUp-rapporten är den rapport man måste ha koll på om man vill få kunskap om den här växande marknaden.

”The younger generation remains the most open towards pre-loved fashion, with 62% of Gen Z and millennials saying they look for a second-hand item before buying a new one”.

“The report also revealed that 52% of retail executives say offering resale is becoming “a must” for retailers, while 88% of retail executives who currently offer the service say it is helping increase revenue”.

Charged

RICE 2022: Why Retailers Should Apply ‘Love Languages’ to Improve Customer Relationships

IRCE i Chicago var länge den konferens i USA som flest svenska e-handlare årligen besökte, Arne har varit där åtta gånger (!), Per bara en. Numera är IRCE en del av Retail Innovation Conferece and Expo och årets konferens genomfördes 10-12 maj. Huvudtalare var Ken Hughes, en mycket underhållande och skicklig talare som även var huvudtalare när konferensens senast genomfördes 2019.  Ken Huges keynote verkar har varit på samma tema som årets D-Congress – E-Commerce as Entertainment;

“To really reach today’s customers, retailers need to create loving relationships with them.”

Retail Tounch Points

Research highlights the impact of negative post-purchase experiences

Metapack släppte nyligen en rapport ”Post Purchase Report” som beskriver hur viktig logistiken och last mile har blivit för en outstanding kundupplevelse.

”The research found that over 60% of UK consumers have shared negative delivery experiences with friends and family, while almost 15% of UK consumers have posted on social media and 22% have posted an online review, following one negative delivery experience.”

Parcel & Postal Technology

boohoo drops inclusive NFT avatar collection

För några veckor sedan tog vi upp svenska Rave Reviews satsning på NFTs i Veckans Spaning med Arne och Per. De lanserar sina Cryptopanties den 30 maj och vi var då och är även nu imponerade av hur de länkar ihop det med sin affär i den fysiska världen och deras syfte med att lansera NFTs. Nu i veckan har brittiska fast fashion-aktören boohoo lanserat något som påminner väldigt mycket om Rave Rewiews upplägg när de skapar en ”affordable and inclusive avatar collection”.

“We’re so excited to be able to champion female representation once again in the metaverse. Our aim is to allow our customers to enter the NFT space effortlessly and affordably, while educating and supporting her throughout our voyage into the space.”

Retail Technology Innovation Hub

D-Congress 2023

March 8-9

Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results

TICKETS

Retail & Brand

2.950 SEK

Choose Retail & Brand Ticket if you work at a company or brand that runs a physical/e-commerce store.

Attendee

6.900 SEK

Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retail & Brand-ticket.

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 8
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Welcome party
  • MARCH 9
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Chance to book meetings with other delegates
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work