Nu kraftsamlar vi kring morgondagens handel

Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.

Författare

Per Ljungberg

Artikelns längd

5min

Dela artikel

Nu kraftsamlar vi kring morgondagens handel

Gränsen mellan digital och fysisk handel har suddats ut. Nu fusioneras Svensk Digital Handel med moderbolaget Svensk Handel för att kraftsamla kring morgondagens handel. Samtidigt blir Svensk Handels röst starkare och tydligare. Här kommenterar Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg fusionen.

 

Svensk Digital Handel och Svensk Handel har under de senaste åren jobbat allt närmare varandra. Både partnerskapet med handelns leverantörer och D-Congress arrangeras gemensamt, och certifieringen Trygg E-handel utförs idag operativt av Svensk Handel. De näringspolitiska frågorna som påverkar den digitala handeln, inte minst via EU, hanteras fullt ut av Svensk Handel sedan flera år tillbaka liksom Svensk Digital Handels medlemskap i E-Commerce Europe.

Att vi nu tar steget och blir en del av Svensk Handel fullt ut känns självklart och skapar stora möjligheter att stärka våra verksamheter. Fusionen innebär att vi kan vidareutveckla D-Congress och andra mötesplatser där branschens aktörer inspireras och nätverkar kring frågor som framtidssäkrar handeln i Sverige. Det innebär också att vi kan satsa mer på vårt logistiknätverk och med ännu större kraft samla branschen för att utveckla mer hållbara leveranser. Certifieringen Trygg E-handel kan förstärkas med ytterligare rådgivning, utbildningar och guider kring bland annat konsument- och marknadsrätt.

Tidpunkten för samgåendet är perfekt

De fysiska och digitala kanalerna flyter alltmer ihop. Jag och Arne Andersson har i våra trendspaningar nu i höst gång på gång återkommit till att tidigare sanningar om kanalstrategier inte verkar gälla längre. Kanalerna flyter ihop. Konsumenter får allt svårare att svara på frågor om det senaste köpet skedde online eller fysiskt och om det skedde via en marknadsplats, en återförsäljare eller direkt från ett varumärke. Konsumenter tänker inte i kanaler. Kundresan rör sig mellan den fysiska och digitala världen, och de handlare är vinnare som bäst lyckas fånga och engagera konsumenten löpande längst med hela resan, oavsett om det sker online eller fysiskt.

De mest framsynta detaljhandelskedjorna har storsatsat på sina digitaliseringsresor de senaste åren, samtidigt som många av de största och mest framgångsrika e-handlarna satsat på fysiska butiker och reklamkampanjer i traditionella kanaler som TV och outdoor. När Revolution Race grundare Pernilla Nyrensten lämnade VD-posten i augusti tycker jag att det kanske mest intressanta hon sa till media var att ”ska man nå 1 miljard dollar i omsättning ska man finnas både i fysiska och digitala kanaler”.

När inte konsumenterna skiljer mellan fysisk och digital handel, bör inte vi som branschorganisation göra det heller. Utmaningarna och möjligheterna är idag likvärdiga för de traditionella detaljhandelsföretag som gjort sina digitaliseringsresor, de e-handelsföretag som varit med de senaste 10-15 åren och de mer unga DTC-bolagen. När vi sluter upp bakom en gemensam branschorganisation blir vår röst starkare och tydligare, vilket ger bättre förutsättningar att påverka beslutsfattare så vi kan få de villkor som behövs för att handeln i Sverige ska vara konkurrenskraftig.

D-Congress – Sveriges starkaste e-handelscommunity blir ännu starkare

Det senaste året har vi jobbat systematiskt med att utveckla D-Congress till att bli mer än bara ett event. D-Congress ska vara ett community för morgondagens handel. En återkommande mötesplats i olika format där de främsta aktörerna inom handeln i Sverige träffas för att knyta affärskontakter och inspirera och inspireras kring de senaste trenderna och de insikter som formar morgondagens hållbara och innovativa handel. Just nu ingår formaten D-Congress, D-Award, D-Talks, CxO Dinner och D-Logistik (logistiknätverket).

Vi kommer även framöver publicera omvärldsanalyser och trendspaningar på vår nuvarande sajt och på LinkedIN, men med D-Congress som avsändare. Och sajten får ett nytt domännamn (dcongress.se). Du blir en del av vårt community genom att besöka eventet D-Congress (Retailers & Brands) eller genom att bli Partner till Svensk Handel.

Jag får i samband med fusionen en ny roll. Som Chief Innovation Officer på Svensk Handel kommer jag ansvara för att driva och facilitera D-Congress community, vilket innebär att jag ansvarar för den strategiska inriktningen, temat och talarprogrammet på D-Congress och andra fysiska och digitala mötesplatser. Rollen innebär även att jag leder arbetet på Svensk Handel med att utforska nya beteenden, trender och stora samhällsutmaningar som påverkar och formar morgondagens detaljhandel. Jag samarbetar även framöver med Arne B Andersson, som fortsätter på Svensk Handel som senior e-handelsrådgivare på konsultbasis.

Övriga medarbetare på Svensk Digital Handel kommer att få nya roller på Svensk Handel och även fortsättningsvis på olika sätt medverka till att utveckla D-Congress community.

Partnerskap med mervärde med handelns leverantörer

En förutsättning för att utveckla D-Congress till Sveriges främsta mötesplats för e-handeln är vårt samarbete med leverantörer till e-handeln. Genom att partnerskapet idag ingås direkt med Svensk Handel förstärker vi erbjudandet för våra leverantörer. Svensk Handel kommer fortsätta att utveckla partnerskapet och skapa möjligheter att ingå fler samarbeten än kring D-Congress.

Det främsta mervärdet med att bli partner är möjlighet att ställa ut och medverka på D-Congress till partnerpris. Så kommer det vara även framöver. Katharina Woss fortsätter som partneransvarig för D-Congress.

Trygg E-handel kan nu utvecklas än mer

För något år påbörjades arbetet med att göra certifieringen Trygg E-handel till något mer än bara en symbol för att konsumenten ska veta att en e-handelssajt följer de lagar och regler som finns för att en konsument ska känna sig trygg med att handla på sajten. Idag erbjuds rådgivning, guider och utbildningar kring bland annat konsument- och marknadsrätt via vårt systerbolag Svensk Handel Juridik.

Svensk Handel har stora möjligheter att utveckla certifieringen så att kunderna kan få än mer nytta av alla de mervärden som följer med att vara certifierad enligt Trygg E-handel. Anne Bardeman, som är ansvarig för Trygg E-handel, är sedan ett år anställd av Svensk Handel, bland annat med uppgiften att operativt driva Trygg E-handel.

Nu måste vi alla vara kreativa och tänka i nya banor

Denna vecka anordnar vi Pre D-Congress, startskottet för D-Congress den 8-9 mars 2023. Vi gör det med temat Profitable creativity. Ett tema vi har valt för att vi menar att vi inom e-handeln i Sverige inte får fastna i gamla hjulspår nu när vi går in i tuffare tider. Vi behöver vara kreativa och tänka nytt. Och kraftsamla. Jag avslutar denna artikel med Svensk Handels VD Sofia Larsens citat från pressmeddelandet som skickas ut idag:

”Med tanke på den digitala och fysiska handeln idag lever i symbios är detta ett naturligt steg. När vi talar med en enad röst blir vi kraftfullare och kan göra större avtryck för hela branschen. Svensk Handel kommer att satsa stort på att utveckla arenor som är med och formar framtidens handel”.

Per Ljungberg
VD Svensk Digital Handel

D-Congress 2023

March 8-9

Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results

TICKETS

Retail & Brand

2.950 SEK

Choose Retail & Brand Ticket if you work at a company or brand that runs a physical/e-commerce store.

Attendee

6.900 SEK

Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retail & Brand-ticket.

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 8
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Welcome party
  • MARCH 9
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Chance to book meetings with other delegates
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work