Per Ljungberg kommenterar E-barometern Q2 2022

”Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet”

Författare

Per Ljungberg

Artikelns längd

2min

Dela artikel

E-handelns utveckling i Sverige det andra kvartalet fortsatte i spåren av det första med en tillväxtminskning om 8 procent. Det framgår av en purfärsk e-barometern som ges ut av PostNord i samarbete med HUI och Svensk Digital Handel. ”Trots ännu ett kvartal med negativ tillväxt speglar E-barometern för Q2 lugnet före stormen”, skriver Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg i en av analyserna i rapporten och fortsätter; ”Nu gäller det att vara mer kreativ än någonsin. Kreativ i sin affärsmodell, kanalstrategi, marknadsföring och även i sitt ledarskap.”

 

BILD: Per Ljungberg, VD Svensk Digital Handel

 

E-handelns utveckling i Sverige för andra kvartalet visar en tillväxtminskning om 8 procent. Det är samma utveckling som under Q1. I samband med att samhället öppnade upp igen började svenskarnas konsumtionsmönster att återgå till hur de såg ut före pandemin. En av de branscher där detta är extra tydligt är dagligvaruhandeln, som under det senaste kvartalet har minskat med 28 procent.

Emma Hernell, VD på HUI, kommenterar i rapporten att när räntor och energipriser nu stiger riskerar detaljhandeln att sättas i den första krisen på mycket länge. ”Prognoserna ser onekligen dystra ut. HUI räknar med att typhushållet kommer att ha runt 9 000 kr mindre att röra sig med när boende, mat och drivmedel är betalt. Hur tufft det blir för detaljhandeln beror på vad konsumenterna väljer att göra nu.”

Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg skriver att nästan alla e-handlare han talat med efter sommaren uttrycker hur det på kort tid blivit ännu tuffare. Han fortsätter: ”Just nu råder hela havet stormar inom e-handeln. Gamla sanningar och strategier verkar inte gälla längre. Det räcker inte att enbart leverera kraftig tillväxt utan nu krävs också god lönsamhet. Det är nu långt ifrån en given succé att ha fantastiska produkter som fyller nya kundbehov, enbart sälja dem direkt till konsument i dina egna digitala kanaler och satsa massivt på marknadsföring med influencers i sociala medier. Och att sälja andras varumärken på nätet, konkurrera med stort utbud, låga priser och massiv marknadsföring via främst Google och e-postmarknadsföring är inte heller hållbart när priserna för SEO och paid social skjutit i höjden.”

Han fortsätter ”Nu gäller det att vara mer kreativ än någonsin. Kreativ i sin affärsmodell, kanalstrategi, marknadsföring och även i sitt ledarskap. Hur du kan engagera dina kunder och få dem att vara aktiva i ditt community talade vi mycket om på D-Congress i april i år. Nu är det än mer relevant.”

Hela analysen hittar du i e-barometern som du kan ladda ner här