Per Ljungberg kommenterar e-barometern Q1 2022

”Dags för paradigmskifte för digitala upplevelser inom handeln”

Ladda ner E-barometern

Författare

Per Ljungberg

Artikelns längd

3min

Dela artikel

Näthandelns utveckling blev negativ under första kvartalet

  • E-handelns tillväxt blev negativ med minus 8 % under Q1 2022
  • Apoteksvaror (12%), Kläder & skor (3%) och Byggvaror (2%) enda segment som utvecklades positivt
  • Dagligvaror var det segment som minskade mest (-19%)

Ur E-barometern Q1 2022: ”Under första kvartalet 2022 blev tillväxten negativ för e-handeln med minus 8 procent. Det främsta skälet till detta är fjolårets extrema tillväxttal om hela 53 procent. I takt med att coronapandemin klingat av i Sverige och övriga västvärlden har dock även nya problem uppstått med stigande inflation, osäker konjunktur och krig i Ukraina. Öppnandet av samhället kommer sannolikt att påverka konsumtionen. Det är tänkbart att åtminstone delar av handeln i viss mån börjar återgå till det fysiska formatet och att konsumenterna övergår till alternativ konsumtion.

De långa väntetiderna för passtider indikerar att exempelvis ressuget bland svenskarna har återkommit. Fler har även återgått till kontoren, vilket ökar flödena kring stadskärnornas butikslägen och därigenom försäljningen. Det återstår att se under de kommande kvartalen om e-handelskonsumenterna har ändrat konsumtionsbeteende mer permanent, eller om det kommer att ske en viss nedgång under de kommande kvartalen.”

E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. I den senaste e-barometern finns återigen en kommentar till utvecklingen från Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg. Återges nedan:

Dags för paradigmskifte för digitala upplevelser inom handeln:

Den långa tillväxtserien för e-handeln i Sverige är nu bruten. Och kanske är det nu dags för e-handlarna att se över sina befintliga strategier för att framöver kunna visa långsiktigt hållbar tillväxt. Och då menar jag inte bara hållbarhet utifrån ett miljöperspektiv utan inte minst ur ett lönsamhetsperspektiv. Tiden är mogen för ett paradigmskifte när det gäller digitala kundupplevelser inom handeln.

Köpt marknadsföring kostar mer och mer och därmed går kundanskaffningskostnaden upp och det duger inte längre att bara fokusera på transaktion och att jaga nya kunder där resultat för det mesta blir ett priskrig med fokus på kampanj och rabatter. Konsumenter är dessutom allt mer trötta på att få pushmail med kampanjrabatter.

E-handeln måste framöver bli mer underhållande och styras mer av känslor än pris, det gäller att få konsumenten engagerad i sin affär och sina produkter och här finns det en hel pallet av modeller som handlaren kan börja jobba med.

Gamifierade kundupplevelser är en sådan metod och på D-Congress i april i år fick vi ta del av hur t ex Inet, Gymgrossisten och Bangerhead använder klassiska gamificationsmetoder som achievement, levels och avatarer för att skapa engagerade och återkommande kunder. Kunder som inte främst triggas igång av rabatter utan av att vara del av en commuity och därmed också bli varumärkesambassadör för ett varumärke.

Social commerce och satsningar på eget content är en annan självklar modell för att skapa en upplevelsebaserad e-handeln. Det är inte en slump att de e-handelsvarumärken som växer snabbast just nu satsar stort på att bygga communities via content på t ex Instagram och TikTok.

Jag tycker det är bra att E-barometern uppmärksammar och utvecklat avsnittet om begagnatmarknaden och här finns det mycket jobb att göra för e-handlarna att utveckla cirkulära affärsmodeller. Software as a service (SaaS) har funnit länge men nu är det dags att etablera ”Reselling as a service” (RaaS) på allvar.

Ladda ner E-barometern Q1 2022