Veckans Brief: Förändrade konsumtionstrender som det gäller att hålla koll på

Denna vecka innehåller veckans brief bland annat intressanta artiklar om förändrade konsumtionstrender och hur Wholesale modellen förändrats under pandemin.

Författare

Arne B Andersson & Per Ljungberg

Artikelns längd

5min

Dela artikel

3 trends shaping consumer shoppoing behavior beyond the economy

I Forbes refererar en krönikör till en rapport från Future Commerce, Vision 2022, där de listat åtta trender som formar konsumentbeteenden. Krönikören väljer ut tre trender där den första trenden ”The homogenization of experiences” ligger väl i linje med det vi skrivit en hel del om i samband med årets tema på D-Congress – Ecommerce as Entertainment.

“But for all its power, eCom has become boring. Homogenous. Samey-samey. Decision fatigue beget a sort of prix-fixe menu for buying things online that has led to everything looking and feeling identical.” – VISIONS 2022

Due in part to the proliferation of software solutions for retailers large and small, there is an established playbook for how a website looks, feels, and functions.

This is especially true for retail marketplaces. Being so far ahead of the competition, Amazon’sAMZN +4.4% site experience has become de-facto for competing retailers. But simply following the direction of the incumbent market leader can lead to a generation of tired, homogenized experiences.”

Vi har inte hunnit läsa hela rapporten Visions 2022 ännu, men den verkar lovande. Länk till rapporten i krönikan.

Forbes

Inflation may dampen the growth of organic and sustainable products

Innebär sämre ekonomiska tider att konsumenter är mindre benägna att handla hållbart? eMarkter har sammanställt statiskt från olika källor som visar på trenden att konsumenter är beredda att betala mer för hållbara produkter, men även statiskt som visar att den ökade inflationen och tron på sämre ekonomisk utveckling innebär att man nu minskar sin konsumtion. 30% av de vuxna i USA säger t ex att de nu minskar andelen ”organic/premium foods” pga prisökningar. Slutsatsen enligt eMarketer är:

”Younger consumers with newfound spending power are pushing retailers and brands to implement more sustainable practices and sell more items that are sustainably and organically produced.

But the longer inflation rages on, their ability and desire to spend more on sustainable and organic items will be tested as they have less savings and disposable income to fall back on. That will lead many to trade down to traditional products.”

eMarketer

How Gen Z Relates to Brands [infographic]

Alltid intressanta att ta del av hur Gen Z ställer sig till shopping och varumärken. I Social Media Today visas en infografik över konsumtionstrender från generation Z å den amerikanska marknaden och vad det innebär för marknadsförare. Bland annat slår de fast att:

” Younger audiences are gradually shifting away from social media platforms in favor of engagement in other interactive apps, like Roblox, Fortnite and Twitch, which have also become key destinations for digital events”

Social Media Today

Snapchat Shares New Insights into How AR is Changing the Shopping Journey [Infographic]

Snapchat har som bekant stort fokus på AR har nu också sammanställt infografik om hur de menar AR förändrar kundresan. En hel del intressant statistik i infografiken, bland annat när det gäller konvertering och returgrad.

Social Media Today

US Retail & Ecommerce Snapshot

En mycket intressant infographic rapport från Emarketer.  Vi tycker alltid det är intressant att ha koll på utvecklingeen av e-handel i US och denna rapportInnehåller bland annat en intressant jämförelse mellan traditionella DTC bolag och Digital Native brands förutom nedanstående superintressanta siffror där US ser en fortsatt relativt kraftig ökning av sin e-handel medan Sverige upplever en negativ trend.

US ecommerce sales are expected to cross the $1 trillion mark and hit $1.050 trillion by the end of 2022 with an expected 9.4% growth rate over 2021. Meanwhile, total retail sales are predicted to hit $6.988 trillion this year. The healthy job market, low unemployment, and wage increases have kept US consumers spending, even in the face of high inflation.

eMarketer

Lowe´s expands into the metaverse with a tool to help visualize projects

De flesta exempel på företag som testar och exprimenterar med Metaverse är oftast inom kategorin skor och kläder därför är det spännande att se att en av USA:s största DIY företag Lowe ger sig ut i metavärlden.

“our goal really is to take this new frontier and help people use their imaginations and help them make their virtual spaces as exciting and inspirational and enjoyable as their real world spaces. And that’s the only benefit we seek to obtain at this point.”

At least that’s the only stated benefit. As the first major home improvement retailer to enter the metaverse and make its applicable assets available for free, no doubt a key goal is watching consumer behavior to eventually capitalize on the opportunity that might exist. The assets are based on real products the company currently sells online and in its stores.

CNBC

How to Navigate the Return of Wholesale

Intressant artikel om hur pandemin har utvecklat wholesale. Inte minst nedanstående citat från artikeln och det är precis vad vi ser när vi läser artiklar om Digital Native Brands breddar sin affär med wholesale.

Retailers are seeking out fresh brands to draw back customers, especially as some of the biggest luxury labels are focusing on direct sales. Neiman Marcus added more than 200 new brands to its roster this spring.

After a pandemic pivot to e-commerce, many brands are back to working with third-party retailers. This time, they say the terms are better.

  • More than two years since the pandemic kicked off an e-commerce revolution, many brands are now bolstering their wholesale distribution again.
  • The relationship between vendor and brand has become much more collaborative, with both parties sharing marketing efforts as well as customer insights.
  • In some cases, the business model has also evolved, shifting from traditional bulk orders to revenue sharing via concession or drop-shipping.

BoF Professional

Why Amazon´s live-shopping program has struggled to win over influencers even though it´s handing out bonus payments

Det är inte alla som upplever succe med att introducera Live-shopping. Amazons utmaning kan vara att marknadsplatsen är så transaktionell och därför väldigt säljfixerad vilket inte upplevs så positivt av bland annat de influensers som Amazon engagerar. Vi tycker artikeln är väldigt tänkvärd och viktig att läsa för alla som tänker sig använda sig av Live shopping.

“I didn’t like that it was basically just me selling stuff,” said the second creator, who gave up using the feature after one month.

“While I can go on TikTok Live and engage with my followers about all different subjects for hours, talking nonstop for an hour about Amazon products feels a lot like QVC,” a third creator said.

Business Insider

An envelope. It indicates the ability to send an email. An curved arrow pointing right. Amazon is struggling to win over influencers in its push to become the dominant player in the US live-shopping market.