Arne har börjat! Fem frågor till vår nya kollega

Den 1 mars börjar e-handelsprofilen Arne Andersson på Svensk Digital Handel som senior rådgivare.

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

2min

Dela artikel

Den 1 mars börjar e-handelsprofilen Arne Andersson på Svensk Digital Handel som senior rådgivare.

Varför väljer du att efter 30 år på Posten och PostNord börja på Svensk Digital Handel?

Under de 15 år jag varit rådgivare inom e-handel har jag alltid haft en nära relation till Svensk Digital Handel. De spelar, och har alltid spelat, en viktig roll för e-handelns utveckling i Sverige. De håller ihop hela ekosystemet och är en mycket viktig brygga mellan handlare och leverantörer för att tillsammans driva utvecklingen framåt.

Vilka är dina förväntningar och vad vill du uppnå på Svensk Digital Handel?

Jag vill vara med i utvecklingen att göra Svensk Digital Handel till att i ännu större utsträckning bli det gemensamma navet för handlare och leverantörer. Jag gillar deras ambition att Svensk Digital Handel under hela året skall vara den naturliga samlingspunkten för branschen, inte bara på D-Congress. Det ska vara självklart att kontakta oss om man vill sitta ner och diskutera branschens utveckling. Jag vill och kommer att vara mycket ute på studiebesök hos både e-handlare och leverantörer.

Många saknar dina frukostspaningar från förra året. Kommer de tillbaka?

VI har talat mycket om olika format, och trendspaningar kommer jag definitivt att fortsätta med. Men inte i exakt i det formatet och på den plattform som tidigare. Att ha koll på omvärlden, trender och spaningar är en av våra viktigaste uppgifter för att vara den självklara samtalspartnern i branschen. Så håll utkik, snart lanserar vi vårt nya format.

Den 28 april är det dags för D-Congress. Vilken blir din roll då?

Jag kommer bland annat att leda en ny logistiksscen med ett väldigt spännande program som vi snart kan presentera. Dessutom leder jag panelsamtal på andra scener också. Jag har varit med i utvecklingen av hela programmet – det är ett väldigt starkt startfält i år.

Svensk Digital Handel har alltid haft ett stort fokus på logistik. Du kommer att leda logistiknätverket. Vad vill du göra där?

Där känner jag verkligen att vi har mycket goda förutsättningar att verkligen vara den samlade rösten för logistiken inom e-handeln. Jag har redan börjat arbetet med att få med ännu fler logistikchefer i det befintliga nätverket, det är viktigt. Vårt huvudperspektiv är självklart att vara handlarnas röst. Men jag vill också jobba med att få med hela branschen, även leverantörerna. Jag tycker det initiativ som Svensk Digital Handel tog i höstas med att tillsammans med ASTER ta fram en branschöverenskommelse för den fossilfria leveransen (som snart presenteras) är superspännande. Den typen av initiativ ska vi göra mer.