Logistik
2022-10-26

Nu lanseras branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser

Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.

Branschöverenskommelsen som PDF

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

5min

Dela artikel

Nu lanseras branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser

Nu blir det lättare för konsumenter som e-handlar att välja en fossilfri leverans. På Svensk Handels initiativ sluter e-handlare och transportörer upp kring en gemensam definition för den fossilfria leveransen. Det är det första steget i ett arbete med ett antal branschövergripande leveransdefinitioner. Arbetet har drivits av Svensk Handel med stöd av ASTER.

 

Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.

På D-Congress i Göteborg den 27 oktober 2021 samlade Svensk Handels dotterbolag Svensk Digital Handel och ASTER tio e-handelsföretag och tio transportörer till en workshop för att diskutera förutsättningarna för att forma en gemensam definition kring vad en fossilfri leverans är. Nu på dagen ett år senare är branschöverenskommelsen klar och tillgänglig för påskrift hos Svensk Handel. Att bli en del av detta samarbete är kostnadsfritt och baseras på ett avtal mellan e-handlare och transportör för att möjliggöra fossilfria leveranser till konsumenterna.

– För Svensk Handel är det viktigt att driva på utvecklingen mot mer hållbara e-handelsleveranser. Det stora intresset och uppslutningen när vi utvecklade branschöverenskommelsen gör att vi förväntar oss att det är många handlare och transportörer som skriver på för att gå före och visa vägen för fler fossilfria e-handelstransporter, säger Per Ljungberg, tillträdande Chief Innovation Officer på Svensk Handel.

Branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser tydliggör begreppet fossilfri leverans samt kräver att andra miljömässiga begrepp som används i check-outen tas bort. Ett fåtal undantag görs för certifieringar såsom Svanens kommande märkning för hållbara e-handelstransporter.

– För att skapa en mer hållbar e-handel krävs den här sortens samarbeten, där branschen sluter upp tillsammans. Vi är jätteglada över att få möjligheten att jobba med så engagerade handlare och transportörer. Branschöverenskommelsen förklarar vad en fossilfri leverans är och alla som är en del av logistikkedjan kan därför erbjuda konsumenter transparens kring vad det är för leveransalternativ de väljer. På ASTER hoppas vi att branschöverenskommelsen för fossilfri leverans är den första av många gemensamma uppgörelser för en mer hållbar e-handel, säger Josephine Darlington, ansvarig på ASTER.

Arbetet har drivits gemensamt av Svensk Digital Handel och ASTER (Alliance for Sustainable E-commerce) tillsammans med handlare och transportörer.

Till ASTER

Branschöverenskommelsen som PDF

D-Congress 2023

March 8-9

Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results

TICKETS

Retail & Brand

2.950 SEK

Choose Retail & Brand Ticket if you work at a company or brand that runs a physical/e-commerce store.

Attendee

6.900 SEK

Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retail & Brand-ticket.

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 8
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Welcome party
  • MARCH 9
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Chance to book meetings with other delegates
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work