Afrikansk e-handel är bara några klick bort: ”Våga testa”

Svenska e-handlare borde inte vara rädda för att testa Afrika. Det menar Chris Folayan, grundare av Mall for Africa som hjälper internationella varumärken att sälja sina varor i en rad afrikanska länder.

– Jag tror att svenska företag skulle bli positivt överraskade, säger han.

Det kan vara lätt att inbilla sig att den afrikanska e-handeln befinner sig i sin barndom och är full av risker och problem.

Enligt Chris Folayan är det just inbillningar.

– Det finns ofta en felaktig uppfattning om hur marknaden ser ut och det måste vi ändra på, säger han.

Därför ser han fram mot att prata om den afrikanska e-handeln och dess möjligheter på D-Congress den 5 mars.

En växande afrikansk medelklass i kombination med en snabb spridning av internet har bäddat för en e-handelsexplosion över kontinenten.

 – E-handeln i Afrika sjuder av liv. Det händer mycket, allt går fort och vi har mycket tillväxt framför oss, säger Chris Folayan.

Enligt Emarketer kan den afrikanska online-marknaden vara värd upp mot 300 miljarder dollar 2025.

Något som tidigare var en bromskloss men som nu är en motor i den framväxande digitala handeln är infrastrukturen. På stora delar av kontinenten är det 4G och fiber som gäller.

– Vi hade lyxen att kunna hoppa över gammal teknik och rakt in i ny. I Nigeria hade vi till exempel 4G-uppkopplingar innan de var etablerade i USA.

Nigeria, Sydafrika, Kenya, Rwanda och Egypten är de länder som har kommit längst med sin e-handel, konstaterar Chris Folayan.

Mall for Africa levererar i dag till Nigeria, Ghana, Kenya och Rwanda men siktar på att expandera till fler länder på kontinenten. Företaget har växt i takt med att de afrikanska onlinekonsumenterna handlar allt mer utländska varumärken.

Företaget fungerar som en digital galleria där e-handlare och retailers från Europa och USA närvarar med sina nätbutiker.

I dagsläget finns där cirka 250 företag, bland annat Walmart, Amazon, John Lewis, Ralph Lauren och Zappos.

– Kläder, elektronik, accessoarer och smycken är det som går bäst. Det handlar främst om väletablerade varumärken men det finns också en enorm marknad för mindre kända aktörer att ta för sig på, säger Chris Folayan.

Anledningen till att så stora varumärken väljer att gå via Mall for Africa snarare än att göra allt på egen hand är att man får hjälp med att hantera de utmaningar som ändå finns i Afrika.

­– Vi tar hand om betalningar, leveranser, tullfrågor och marknadsföring. Det är hela affärsidén – att underlätta för afrikanska konsumenter och utländska retailers att nå varandra.

Hur ser du på möjligheterna för svenska e-handlare att lyckas i Afrika?

– Så länge ni inte säljer vinterutrustning finns alla möjligheter att lyckas… Mitt råd är att våga testa. Jag tror inte att ni kommer att bli besvikna.

 

 

 

 

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!